-
Aan de slag
Beantwoord een paar vragen en krijg advies op maat
Het tv-signaal legt een lange weg af voordat het bij jou op de tv verschijnt. En helaas kan het gebeuren dat er ergens in die reis een storing zit. Laten we de route die het tv-signaal in jouw huis aflegt eens nalopen. Dat gaan we stap voor stap doen.
Wat gaan we doen?
- De uiteinden van de coaxkabels aandrukken en bekijken
- Splitters bekijken
- Coaxkabels nalopen en controleren
-
Niet gebruikte coaxkabel?
Zit er nog een kabel die je niet meer gebruikt?
We gaan 2 dingen doen:
1. Heb je laatst een televisietoestel weggehaald, maar zit de coaxkabel nog wel in de splitter of wandcontactdoos? Haal dan deze coaxkabel weg.
2. Is er doordat je een coaxkabel hebt weggehaald een aansluiting vrij gekomen op je splitter? Steek de overgebleven coaxkabel rechtstreeks in de wandcontactdoos. De splitter heb je niet meer nodig.
-
We helpen je verder
Helaas werkt het nog niet zoals het hoort. Eén van onze specialisten helpt je graag verder.
-
Alles nagelopen
Top, je hebt nu alle stappen doorlopen. Lijkt er niets aan de hand met je kabels, stekkers of splitters? Kies dan hieronder voor Niets gevonden.
Gebruik je kabels of stekkers die toe zijn aan vervanging? Kies dan voor Nieuw materiaal nodig. Daar hebben we nog wat handige tips voor je verzameld.
-
Bestaande kabels controleren
Je gaat nu de coaxkabels nalopen. Je kunt zelf kiezen waar je begint. We raden je wel aan om alle coaxkabels goed te bekijken op de volgende punten:
- knikken
- beschadigingen
- scheuren
Als je beschadigingen ziet aan de kabel, dan kan dit een teken zijn dat je kabel geen goede bescherming meer heeft en zelfs intern ook beschadigd is.
-
Heb je internet van Ziggo?
-
Kabels aandrukken
De hoofdaansluiting is meestal een witte wandcontactdoos met soms een splitter of een versterker.
We gaan nu het volgende doen:
1. Druk de coaxkabel die in de hoofdaansluiting zit aan.
2. Druk voor de zekerheid ook de coaxkabel die in je tv of mediabox zit aan.
-
Vind je hoofdaansluiting
De hoofdaansluiting is het punt waar de Ziggo kabel het pand binnenkomt. Vanaf de hoofdaansluiting wordt het signaal verder verspreid. Als je controleert of het signaal op de hoofdaansluiting in orde is, weet je of de storing van buiten komt of in huis wordt veroorzaakt.
Heb je een wandcontactdoos in de woonkamer en meterkast? Als er een wandcontactdoos in je meterkast zit, is dit altijd de hoofdaansluiting.
En nog even een paar voorbeelden van de meest voorkomende hoofdaansluitingen:
-
Connectoren bekijken
Mooi, alle kabels zitten goed vast. Tijd voor de volgende stap: de connectoren.
De connectoren zitten aan het einde van de kabel en je stopt ze meestal in de mediabox of tv. Vaak zitten ze ook op een wandcontactdoos, splitter of versterker.
Begin bij de hoofdaansluiting en loop alle connectoren die je onderweg naar de tv tegenkomt na. Controleer ze op de volgende punten:
- De connector hoort goed vast te zitten aan de kabel.
- De connector is heel en zit volledig rondom de kabel bevestigd.
- De connector is van metaal en niet alleen maar van plastic.
-
Tips
Je weet nu of je nieuw materiaal nodig hebt. Een paar tips nog voor het kopen van nieuw materiaal.
Ziggo Webshop
De juiste kabels, stekkers en andere materialen vind je in de Ziggo Webshop.
Doordeweeks voor 21.30 uur besteld = meestal volgende dag in huis
Ziggo Geschikt
Ga je zelf op zoek naar nieuw materiaal? Koop dan materiaal met het Ziggo Geschikt keurmerk of Kabelkeur.
Tips
- De kabel heeft een Ziggo geschikt of Kabelkeur keurmerk
- De kabel bestaat uit één geheel
- De kabel is niet langer dan de te overbruggen afstand (maximaal 20 meter)
- De kabel heeft een minimale dikte van 7 millimeter
- De connector heeft een Ziggo geschikt of Kabelkeur keurmerk
- De connector is heel en zit volledig rondom de kabel bevestigd
- De connector is van metaal en niet alleen maar van plastic
- De splitter heeft een Ziggo geschikt of Kabelkeur keurmerk
- De splitter is helemaal van metaal en heeft hooguit een metalen kap
- De kabel heeft een Ziggo geschikt of Kabelkeur keurmerk
-
Te lange kabel?
Check eerst of de coaxkabel op maat is. Ligt er bijvoorbeeld een rol kabel achter de kast van je televisie, bij de hoofdaansluiting of misschien wel in de kruipruimte?
Ons advies:
Is de kabel te lang? We begrijpen heel goed dat je niet zomaar een kabel gaat inkorten. Je kunt er ook voor kiezen om een nieuwe kabel van een betere lengte te kopen. In onze webshop bieden we verschillende lengtes aan.
-
Kabels aandrukken
Controleer of alles goed vast zit
De hoofdaansluiting is gevonden. Een kabel gaat hier naar je modem. De andere coaxkabel is de kabel naar je tv gaat.
We gaan nu het volgende doen:
1. Druk de coaxkabel aan en controleer dat die goed vastzit.
2. Zorg dat ook de splitter goed is aangedrukt.
-
Splitters bekijken
Laten we ook naar de splitters kijken. Als je meerdere tv-aansluitingen in huis hebt, wordt het signaal ergens verdeeld met een tv-splitter. Ook splitters hebben invloed op het signaal.
Splitters controleer je op de volgende punten:
- De splitter is volledig van metaal. Splitters kunnen wel een plastic kapje hebben, zoals afgebeeld.
- Gebruik geen splitters om een kabel te verlengen.
- Alle aansluitingen op de splitter moeten in gebruik zijn.
Gebruik je niet alle uitgangen van een splitter? Verwijder dan de splitter. Deze is dan niet meer nodig, maar kan wel voor storingen zorgen.