-
Heb je internet van Ziggo?
-
Het signaal vanaf de hoofdaansluiting is goed
Fijn! Je beeld is nu weer oke. Het tv-signaal komt dus goed binnen.
Dit betekent wel dat we nog niet klaar zijn, want je had immers slecht beeld. Zullen we nu alle kabels en stekkers tussen de hoofdaansluiting en stekkers nalopen? We helpen je hier graag mee.
-
We helpen je verder
Je komt er helaas niet uit. Eén van onze specialisten helpt je graag verder.
-
Op zoek naar de hoofdaansluiting
De hoofdaansluiting kan op verschillende plekken zitten. Dit zijn de kenmerken van de hoofdaansluiting bij jou thuis:
- Een witte wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen.
- Zit in de meterkast of in de kamer.
- Er gaat een groene kabel in de wandcontactdoos. Deze is alleen niet altijd zichtbaar.
Twijfel je tussen een wandcontactdoos in de kamer en meterkast? Als er een wandcontactdoos in je meterkast zit, is dit altijd de hoofdaansluiting.
Waar is je hoofdaansluiting?
-
Meet de afstand naar je tv of mediabox
Fijn dat je de hoofdaansluiting hebt gevonden. We gaan dadelijk een andere coaxkabel aansluiten tussen de hoofdaansluiting en je tv of mediabox. Nu is de grote vraag: Hoe lang moet deze kabel zijn?
Meet zo goed mogelijk de afstand tussen je tv en mediabox en noteer deze. Voor deze test mag de kabel natuurlijk over de vloer liggen, of zelfs over de trap. Probeer de makkelijkste weg van je tv naar de hoofdaansluiting te zoeken.
Hoe langer de kabel, hoe meer afstand het signaal af moet leggen. In de extra lengte kan een probleem ontstaan. Probeer daarom geen langere kabel te gebruiken dan je nodig hebt.
Het is helaas geen goed idee om een kabel te verlengen. Ook dit kan storingen veroorzaken (tussenstukjes, splitters). Vooral nu we een storing willen oplossen.
-
Heb je een andere coaxkabel die lang genoeg is?
Nu is de volgende vraag: Heb je een andere goede coaxkabel in huis die ook lang genoeg is?
- De kabel heeft een Ziggo Geschikt of Kabelkeur keurmerk
- De kabel bestaat uit één geheel
- De kabel is niet langer dan de te overbruggen afstand (maximaal 20 meter)
- De kabel heeft een minimale dikte van 7 millimeter
De hoofdaansluiting is het punt waar de Ziggo kabel het pand binnenkomt. Vanaf de hoofdaansluiting wordt het tv-signaal verder verspreid. Als je controleert of het signaal op de hoofdaansluiting in orde is, weet je of de storing van buiten komt of in huis wordt veroorzaakt. Een belangrijk startpunt dus.
Dit test je met een andere coaxkabel (met Ziggo Geschikt of Kabelkeur keurmerk) om uit te sluiten dat het ligt aan de kabel die je nu in gebruik hebt.
-
Komt het signaal goed binnen?
In een paar stappen check je zelf het signaal
Je hebt storing op meerdere tv’s. Laten we uittesten of het tv-signaal goed binnenkomt.
Wat gaan we doen?
- We gaan de hoofdaansluiting opzoeken
- We gaan je televisie met een andere coaxkabel aansluiten op de hoofdaansluiting
- Langs zenders zappen om te checken of het beeld nu wel goed is
-
Haal splitters of verdelers tijdelijk los
Waarschijnlijk zijn er op je hoofdaansluiting nu al kabels, splitters of misschien een versterker aangesloten. Trek of draai deze er (voor de test) even vanaf. Er blijft dan alleen een witte wandcontactdoos over met 1 of 2 aansluitingen.
We vragen je de splitters los te halen, omdat we de nieuwe coaxkabel rechtstreeks gaan aansluiten van je hoofdaansluiting tot je tv of mediabox. Op die manier sluiten we uit dat je beeldproblemen worden veroorzaakt door je bestaande kabel, splitter(s) of versterker.
-
Waar staat je modem?
Als je internet van Ziggo hebt, dan heb je ook een modem. Je modem staat altijd binnen een meter van de hoofdaansluiting.
-
Meet de afstand naar je tv of mediabox
Fijn dat je de hoofdaansluiting hebt gevonden. We gaan dadelijk een andere coaxkabel aansluiten tussen de hoofdaansluiting en je tv of mediabox. Nu is de grote vraag: Hoe lang moet deze kabel zijn?
Meet zo goed mogelijk de afstand tussen je tv en mediabox en noteer deze. Voor deze test mag de kabel natuurlijk over de vloer liggen, of zelfs over de trap. Probeer de makkelijkste weg van je tv naar de hoofdaansluiting te zoeken.
Hoe langer de kabel, hoe meer afstand het signaal af moet leggen. In de extra lengte kan een probleem ontstaan. Probeer daarom geen langere kabel te gebruiken dan je nodig hebt.
Het is helaas geen goed idee om een kabel te verlengen. Ook dit kan storingen veroorzaken (tussenstukjes, splitters). Vooral nu we een storing willen oplossen.
-
Sluit je tv of mediabox rechtstreeks aan
- Sluit nu je nieuwe coaxkabel direct aan op de hoofdaansluiting.
- Sluit het andere eind van de kabel rechtstreeks aan op je tv of mediabox.
- Je hoeft deze kabel niet gelijk door de muur te trekken. Leg hem gewoon over je vloer.
- Zet je tv en mediabox aan en zap nu naar een zender die slecht beeld geeft.
Is het probleem nu opgelost?
- Sluit nu je nieuwe coaxkabel direct aan op de hoofdaansluiting.
-
Je hebt geen andere coaxkabel die lang genoeg is
Gebruik bij voorkeur een coaxkabel van Ziggo Geschikt of Kabel Keur. Zo weet je zeker dat het niet aan de coaxkabel ligt.
Bestel een coaxkabel met Ziggo Geschikt of Kabelkeur keurmerk
Zo weet je zeker dat het niet aan de coaxkabel ligt. Deze koop je in de webshop van Ziggo. Bestel je doordeweeks voor 21:30 uur, dan leveren we de producten de volgende dag.Heb je de juiste kabel in huis?
Volg dit stappenplan opnieuw voor de instructies waar we je tv of mediabox rechtstreeks gaan aansluiten op de hoofdaansluiting.