Overslaan en ga naar inhoud

Uitleg over je Ziggo factuur

Wat staat er allemaal op je factuur en wat betekent het? We leggen het graag aan je uit.
Uitleg over je Ziggo factuur | Klantenservice | Ziggo

Op zoek naar je factuur?

In Mijn Ziggo en de Vodafone & Ziggo app staan al je facturen van de afgelopen 18 maanden.

Extra's besteld of opgezegd?

De aanpassing zie je op de volgende factuur.

De eerste factuur

Je eerste factuur ziet er anders uit dan je misschien had verwacht. Dat heeft meerdere redenen en in de video hieronder leggen we je precies uit hoe dat zit.

Factuur na wijziging

Als je abonnement wijzigt, verandert je factuur ook. In onderstaande video leggen we je uit hoe dat eruitziet en waar je rekening mee kunt houden.

Dit vind je allemaal op je factuur

  • Je persoonlijke gegevens: voorletters, achternaam en adres
  • Je Ziggo-gegevens: klant- en factuurnummer, de factuur- en de vervaldatum. De factuurdatum is de datum waarop we de factuur hebben gemaakt. Op de vervaldatum moet je factuur betaald zijn.
  • Het totale bedrag wat je moet betalen

Hier staat je abonnement van je Ziggo pakket en de periode waarover je betaalt, bijvoorbeeld 1 mei t/m 31 mei.

Hier staan bijvoorbeeld de gesprekskosten van het bellen of de kosten van Ziggo On Demand. Staat wat je precies hebt gekeken of gebeld niet op de factuur? Download het dan apart als PDF in Mijn Ziggo en de Vodafone & Ziggo app.

Hier staan de kosten die niet in je pakket zitten. Dit zijn bijvoorbeeld administratiekosten voor een papieren factuur of kosten voor bijvoorbeeld Ziggo Digitale TV of Ziggo Internet.

Heb je via Mijn Ziggo of de Vodafone & Ziggo app een abonnement genomen op Netflix of Viaplay dan zie je de abonnementskosten daarvoor staan onder Diensten van Derden. 

Hier zie je het bedrag dat je elke maand betaalt voor de huur van een Ziggo apparaat, zoals een tweede mediabox of wifi-versterkers. 

Als je een abonnement of apparaat met korting hebt besteld, vind je hier de korting terug. Soms verrekenen we iets. Bijvoorbeeld als je een gedeelte van je pakket hebt opgezegd.

Dit zijn kosten die je maar 1 keer betaalt. Bijvoorbeeld de kosten voor de monteur en de gebruikte materialen of de eenmalige aansluitkosten voor een nieuw abonnement. 

Is je factuur anders dan verwacht?

De eerste factuur is vaak hoger

Het bedrag op je eerste factuur is vaak wat hoger:

  1. Omdat er vaak eenmalige kosten op staan, zoals aansluitkosten
  2. Omdat je het abonnementsgeld altijd een maand vooruit betaalt
15 - 31 januari 30 euro*
1 - 28 februari 60 euro*
1 - 31 maart 60 euro*
Totaal in februari te betalen 150 euro*

* Dit zijn voorbeeldprijzen en geen werkelijke prijzen.

Factuur na opzegging

Als je je abonnement hebt opgezegd, krijg je een bevestiging met de datum waarop je abonnement stopt. Meestal krijg je daarna meteen de laatste factuur.

Krijg je binnen 10 dagen de factuur, dan is dat nog niet de laatste factuur. Die krijg je dan een maand later. Hierop zijn alle openstaande kosten en tegoeden verrekend. 

Verbruikskosten

Je betaalt je verbruikskosten altijd pas in de volgende maand. Heb je bijvoorbeeld in februari gebeld, dan betaal je die belkosten in maart.

Zie je geen gespecificeerde verbruikskosten terug op je factuur? Download ze dan apart als PDF in Mijn Ziggo of in de Vodafone & Ziggo app.

Extra's besteld

Je betaalt de kosten voor een extra product op de eerstvolgende factuur. Bijvoorbeeld: 

  • Je bestelt begin januari een nieuw zenderpakket:
    op de volgende factuur staan dan de kosten van dit extra zenderpakket voor de maanden januari en februari.
  • Je bestelt halverwege januari een nieuw zenderpakket:
    Dan staan de extra kosten op de factuur van februari. Je betaalt in februari de kosten van het extra zenderpakket voor januari, februari én maart.  

Goed om te weten

  • Bij sommige abonnementen rekenen we activatiekosten
  • Sommige extra's zoals bijvoorbeeld Netflix en Viaplay staan onder Diensten van Derden

Extra's opgezegd

  • In de bevestiging van je opzegging staat de datum waarop je abonnement wordt verlaagd 
  • Bij bepaalde abonnementen geldt een opzegtermijn van een maand. Je betaalt dus nog een maand nadat je opzegt voor het abonnement. Na de opzegtermijn krijg je de aangepaste factuur.

Goed om te weten

De factuur is 10 dagen voordat je hem ontvangt al klaar. Soms verrekenen we het bedrag van een aanpassing dus pas op de factuur van de volgende maand.

Korting of vergoeding

Als de periode waarin je korting of een vergoeding kreeg stopt, is je factuurbedrag misschien opeens weer hoger. Je vindt de einddatum van de korting op je factuur bij het bedrag waar een minteken voor staat. 

Monteur

  • De kosten voor een monteur verschillen. Op je factuur zie je onder het kopje Eenmalige kosten wat je betaalt voor de reparatie of installatie en de gebruikte materialen.
  • Als je niet thuis was op het afgesproken moment en dit niet op tijd hebt doorgegeven, betaal je wel de reiskosten van de monteur.

Nog een vraag?

Chat of bel met ons. We kijken je factuur graag samen met je na.

Veelgestelde vragen

Gespecificeerde gebruikskosten staan in Mijn Ziggo of de Vodafone & Ziggo app en zijn te downloaden als PDF.

Dit kun je doorgeven in Mijn Ziggo en in de Vodafone & Ziggo app. Of per post via een schriftelijke machtiging.

Wanneer je in Mijn Ziggo met iDeal een betaling doet dan zie je Vesta Payments Solutions terug op je afschrijving. Alles is dan geregeld. Dit is een tussenrekening en zij maken het bedrag vervolgens over naar Ziggo.

Na het opzeggen van je abonnement, krijg je de laatste factuur. Deze sturen we misschien op een later moment dan je van ons gewend bent. Op de factuur kan een verrekening staan van te veel betaalde abonnementskosten.

Heb je Bellen van Ziggo? Dan staan op je laatste factuur de gesprekskosten van de periode vóór de opzegdatum. Gesprekskosten brengen we altijd achteraf in rekening, omdat deze kosten dan pas bekend zijn.

Heb je Netflix of Viaplay (Diensten van Derden) en heb je je hele Ziggo abonnement opgezegd? Viaplay stopt dan tegelijkertijd met je Ziggo abonnement. Netflix blijft doorlopen tot maximaal 1 maand na het stoppen van je Ziggo producten en diensten. 

Vodafone & Ziggo app

Je factuur vind je elke maand in de Vodafone & Ziggo app. Download 'm nu!

Vodafone & Ziggo app

Mijn Ziggo

Elke maand zetten we je factuur ook in Mijn Ziggo. 

Inloggen op Mijn Ziggo

Betalen van je factuur

Dit gaat standaard via automatische incasso. Wil je de factuur op een andere manier betalen?

Bekijk alle betaalmogelijkheden