Overslaan en ga naar inhoud

Open DNS Resolver

Open DNS Resolver

  • Bezig met laden...

  • Controleer de instellingen van je thuisnetwerk

    • Controleer de configuratie en beveiliging in de instellingen van dit apparaat. Zorg ervoor dat alleen vertrouwde apparaten toegang mogen hebben tot de server.
    • Stel op je router ook een sterk wachtwoord in, zodat deze niet geraden kan worden door internetcriminelen.
    • Blokkeer poort 53 voor DNS-verzoeken van buitenaf (bekijk de handleiding van het apparaat waar het om gaat of neem contact op met de leverancier).

    Ga weer naar openresolver.nl en scan je apparaat nog een keer. 

    Wat is de uitslag?

  • Test zonder je eigen netwerkapparatuur

    Zit de open DNS-resolver toch nog in je eigen netwerkapparatuur? Dat weten we zeker als we het volgende testen.  Koppel je eigen netwerkapparatuur los van je netwerk en doe de test opnieuw. 

    Ga weer naar openresolver.nl en scan je apparaat nog een keer. 

    Wat is de uitslag?

  • Ziggo wifi-modem naar standaardwaarden

    Zet de DNS-instellingen van je Ziggo wifi-modem terug naar de standaardwaarden. Dat doe je door te kiezen voor DNS-server automatisch toekennen.

    Log in op je wifi-modem via http://192.168.178.1 of http://192.168.0.1. De gebruikersnaam en het wachtwoord staan op de achterkant van het modem.

    Ga weer naar openresolver.nl en scan je apparaat nog een keer.

    Wat is de uitslag?

  • Publieke DNS-server

    • Heb je zelf een publieke DNS-server van internet ingevuld? Dat kan een probleem opleveren. Gerbruik de automatische DNS-instellingen. Dan weet je altijd dat je een vertrouwde DNS-server gebruikt. 
    • Zet in je router de instelling voor de DNS-service op automatisch en doe de test opnieuw. 

    Ga weer naar openresolver.nl en scan je apparaat nog een keer.

    Wat is de uitslag?

  • Probleem gespot, nu de fix.

    In de test zonder je eigen netwerkapparatuur is er geen open DNS-resolver. Het losgekoppelde apparaat heeft andere instellingen nodig. 

    In stap 2 hebben we je tips gegeven. Kom je er niet uit met je eigen DNS-server, NAS of externe harde schijf? Bel de leverancier van het apparaat voor ondersteuning.

  • Gefeliciteerd!

    Fijn dat het gelukt is. Je apparatuur is nu weer opgeschoond en je kunt weer veilig en vertrouwd internetten.

    Houd je computer ook in de toekomst schoon. Update je virusscanner, firewall, besturingssysteem en router regelmatig. Zo blijf je veilig verbonden.

  • Gefeliciteerd!

    Fijn dat het gelukt is. Je apparatuur is nu weer opgeschoond en je kunt weer veilig en vertrouwd internetten.

    Houd je computer ook in de toekomst schoon. Update je virusscanner, firewall, besturingssysteem en router regelmatig. Zo blijf je veilig verbonden.

  • Contact Niet gelukt?

    Heb je geen oplossing kunnen vinden? Balen! Wil je ons even bellen? Dan lossen we het samen met je op.

  • Gebruik je een wifi-modem van Ziggo?

  • Controleer de instellingen van je wifi-router

    • Controleer de configuratie-instellingen van het modem. Stel deze zo in dat de DNS-functionaliteit niet van buitenaf benaderbaar is.
    • Heb je en oudere router? Check dan of de firmware up-to-date is. Installeer nieuwe firmware als deze er is.

    Ga weer naar openresolver.nl en scan je apparaat nog een keer.

    Wat is de uitslag?

  • Host je zelf een DNS-server of gebruik je een externe harde schijf of NAS met een netwerkverbinding?