Overslaan en ga naar inhoud

Kabels nalopen

Kabels nalopen

  • Bezig met laden...

  • Aan de slag

    Het tv-signaal legt een lange weg af voordat het bij jou op de tv verschijnt. En helaas kan het gebeuren dat er ergens in die reis een storing zit. Laten we de route die het tv-signaal in jouw huis aflegt eens nalopen. Dat gaan we stap voor stap doen.

    Wat gaan we doen?

    • De uiteinden van de coaxkabels aandrukken en bekijken
    • Splitters bekijken 
    • Coaxkabels nalopen en controleren
  • Niet gebruikte coaxkabel?

    We gaan 2 dingen doen:

    1. Heb je laatst een televisietoestel weggehaald, maar zit de coaxkabel nog wel in de splitter of wandcontactdoos? Haal dan deze coaxkabel weg.

    2. Is er doordat je een coaxkabel hebt weggehaald een aansluiting vrij gekomen op je splitter? Steek de overgebleven coaxkabel rechtstreeks in de wandcontactdoos. De splitter heb je niet meer nodig. 

    Een kabel die niet is aangesloten op een televisie of mediabox, maar wel in een wandcontactdoos of splitter zit kan gaan fungeren als een soort 'antenne voor storingen'.

  • Contact We helpen je verder

    Helaas werkt het nog niet zoals het hoort. Eén van onze specialisten helpt je graag verder..

  • Alles nagelopen

    Top, je hebt nu alle stappen doorlopen.

    Lijkt er niets aan de hand met je kabels, stekkers of splitters? Kies dan hieronder voor Niets gevonden.

    Gebruik je kabels of stekkers die toe zijn aan vervanging? Kies dan voor Nieuw materiaal nodig. Daar hebben we nog wat handige tips voor je verzameld.

  • Bestaande kabels controleren

    Je gaat nu de coaxkabels nalopen. Je kunt zelf kiezen waar je begint. We raden je wel aan om alle coaxkabels goed te bekijken op de volgende punten:

    • knikken
    • beschadigingen
    • scheuren

    Als je beschadigingen ziet aan de kabel, dan kan dit een teken zijn dat je kabel geen goede bescherming meer heeft en zelfs intern ook beschadigd is. 

    Om toch uit te sluiten dat het probleem wordt veroorzaakt door de coaxkabel in de muur, zou je tijdelijk een andere losse coaxkabel kunnen aansluiten. Gaat het met deze kabel wel goed? Dan weet je dat je de kabel in de muur moet vervangen.

    Helaas kunnen ook coaxkabels die al jaren in de muur zitten een storing veroorzaken, bijvoorbeeld omdat er bij het trekken een knik in is gekomen,  door corrosie of de kabel onvoldoende is afgeschermd van bijv. 4G-signaal . 

    Het uiterlijk van een coaxkabel verraadt het niet altijd, maar de kwaliteit van de kabel gaat door de jaren heen achteruit. Door temperatuursverschillen en luchtvochtigheid krimpt de kabel en zet hij weer uit. Daardoor kunnen haarscheurtjes ontstaan in de kunststofmantel rondom de kabel. Er kan dan vocht in de kabel trekken wat weer voor corrosie (roestaanslag) in de connector zorgt.

    En het is misschien voor de hand liggend maar als de kabel wordt getrokken door een buis kan er ook een knik in komen. Daardoor functioneert de kabel minder goed en wordt het tv-signaal slechter.

    Bestaande kabels controleren
  • Heb je internet van Ziggo?

  • Kabels aandrukken

    De hoofdaansluiting is meestal een witte wandcontactdoos met soms een splitter of een versterker. 

    We gaan nu het volgende doen:

    1. Druk de coaxkabel die in de hoofdaansluiting zit aan.

    2. Druk voor de zekerheid ook de coaxkabel die in je tv of mediabox zit aan.

    Het kan natuurlijk gebeuren dat je per ongeluk aan de kabels zit. Misschien omdat je iets hebt opgeruimd, of omdat je er hebt schoongemaakt. 

  • Vind je hoofdaansluiting

    De hoofdaansluiting is het punt waar de Ziggo kabel het pand binnenkomt. Vanaf de hoofdaansluiting wordt het signaal verder verspreid. Als je controleert of het signaal op de hoofdaansluiting in orde is, weet je of de storing van buiten komt of in huis wordt veroorzaakt.

    Heb je een wandcontactdoos in de woonkamer en meterkast? Als er een wandcontactdoos in je meterkast zit, is dit altijd de hoofdaansluiting.

    En nog even een paar voorbeelden van de meest voorkomende hoofdaansluitingen:

  • Connectoren bekijken

    Mooi, alle kabels zitten goed vast. Tijd voor de volgende stap: de connectoren.

    De connectoren zitten aan het einde van de kabel en je stopt ze meestal in de mediabox of tv. Vaak zitten ze ook op een wandcontactdoos, splitter of versterker. 

    Begin bij de hoofdaansluiting en loop alle connectoren die je onderweg naar de tv tegenkomt na. Controleer ze op de volgende punten:

    • De connector hoort goed vast te zitten aan de kabel. 
    • De connector is heel en zit volledig rondom de kabel bevestigd. 
    • De connector is van metaal en niet alleen maar van plastic.

    Dit is een beetje een technisch verhaal. Connectoren zijn een belangrijk onderdeel in de route die je tv-signaal aflegt. Connectoren kunnen gevoelig zijn voor instraling als ze niet 1 geheel zijn of als ze van plastic zijn (de aloude bekende connectoren met plastic kap). Instraling kan storing veroorzaken zoals slecht beeld, blokken en strepen. 

    Connectoren bekijken
  • Tips

    Je weet nu of je nieuw materiaal nodig hebt. Een paar tips nog voor het kopen van nieuw materiaal.

    Ziggo Webshop

    De juiste kabels, stekkers en andere materialen vind je in de Ziggo Webshop. 

    Doordeweeks voor 21.30 uur besteld = meestal volgende dag in huis

    Ziggo Geschikt

    Ga je zelf op zoek naar nieuw materiaal? Koop dan materiaal met het Ziggo Geschikt keurmerk of Kabelkeur.

    Tips

    Tips

    • De kabel heeft een Ziggo geschikt of Kabelkeur keurmerk
    • De kabel bestaat uit één geheel
    • De kabel is niet langer dan de te overbruggen afstand (maximaal 20 meter)
    • De kabel heeft een minimale dikte van 7 millimeter
    • De connector heeft een Ziggo geschikt of Kabelkeur keurmerk
    • De connector is heel en zit volledig rondom de kabel bevestigd
    • De connector is van metaal en niet alleen maar van plastic

     

    Tips
    • De splitter heeft een Ziggo geschikt of Kabelkeur keurmerk
    • De splitter is helemaal van metaal en heeft hooguit een metalen kap
  • Te lange kabel?

    Check eerst of de coaxkabel op maat is. Ligt er bijvoorbeeld een rol kabel achter de kast van je televisie, bij de hoofdaansluiting of misschien wel in de kruipruimte?

    Hoe langer de kabel, hoe meer afstand het signaal af moet leggen en hoe zwakker het signaal wordt. Probeer daarom geen langere kabel te gebruiken dan je nodig hebt.

    Ons advies:

    Is de kabel te lang? We begrijpen heel goed dat je niet zomaar een kabel gaat inkorten. Je kunt er ook voor kiezen om een nieuwe kabel van een betere lengte te kopen. In onze webshop bieden we verschillende lengtes aan.

  • Kabels aandrukken

    Vanaf je modem loopt een coaxkabel naar de hoofdaansluiting. De hoofdaansluiting is meestal een witte wandcontactdoos met soms een splitter of een versterker. 

    We gaan nu het volgende doen:

    1. Druk de coaxkabel die in de hoofdaansluiting zit aan.

    2. Zorg ook dat de coaxkabel tussen het modem en splitter of versterker goed is aangedrukt.

    2. Druk voor de zekerheid ook de coaxkabel die in je tv of mediabox zit aan.

    Het kan natuurlijk gebeuren dat je per ongeluk aan de kabels zit. Misschien omdat je iets hebt opgeruimd, of omdat je er hebt schoongemaakt. 

  • Splitters bekijken

    Laten we ook naar de splitters kijken. Als je meerdere tv-aansluitingen in huis hebt, wordt het signaal ergens verdeeld met een tv-splitter. Ook splitters hebben invloed op het signaal. 

    Splitters controleer je op de volgende punten:

    • De splitter is volledig van metaal. Splitters kunnen wel een plastic kapje hebben, zoals afgebeeld. 
    • Gebruik geen splitters om een kabel te verlengen.
    • Alle aansluitingen op de splitter moeten in gebruik zijn.

    Gebruik je niet alle uitgangen van een splitter? Verwijder dan de splitter. Deze is dan niet meer nodig, maar kan wel voor storingen zorgen.

    Splitters bekijken