VoIP
Voice over IP, ook bekend als bellen via internet of cloud telefonie. Ideaal voor ondernemers?
Wat is VoIP?
VoIP is een afkorting van Voice over Internet Protocol. Bellen via internet dus. Dat doe je bijvoorbeeld met bekende apps als WhatsApp, Skype of FaceTime. Maar als we het over VoIP hebben, gaat het vooral over zakelijk bellen: cloud telefonie. De traditionele telefoons, centrales, aparte telefoonlijnen en dure abonnementen zijn niet meer nodig nu digitale technologie het signaal ook via internet kan versturen.
Als zzp'er kan je prima uit de voeten met Skype, Google Talk of VoipBuster. Maar heb je meerdere werknemers, is het Nieuwe Werken ook bij jou toegeslagen of heb je op dit moment een oude telefooncentrale staan? Dan is Hosted VoIP, je virtuele telefooncentrale in de cloud, ideaal. Investeren doe je alleen in IP-toestellen en een vast bedrag per maand per werkplek. Of je daarnaast switches en andere apparatuur nodig hebt, hangt af van je bedrijf. Hoe dan ook maakt VoIP het leven van de moderne ondernemer een stuk flexibeler én betaalbaarder.
Wat heb je nodig voor VoIP?
Een internetverbinding
Alles begint met internet. Mobiel via je databundel, of via je vaste internetverbinding. Een gemiddeld telefoongesprek over internet heeft ongeveer 100 kbit/s nodig. Of je een hoge bandbreedte nodig hebt hangt dus af van het aantal werkplekken/gebruikers.
Een toestel
Voor de simpele VoIP-diensten heb je genoeg aan een laptop, smartphone of tablet. Kies je voor een VoIP-centrale, dan heb je IP-telefoontoestellen nodig.
Een telefoonnummer
Met VoIP bel je vanaf iedere willekeurige locatie met je bedrijfsnummer. Laat je bestaande nummer porteren, of kies voor een nieuw telefoonnummer. Een nummerblok van 10-100 geografische nummers of 088-bedrijfsnummers? Het kan allemaal.
Alles wat je van een telefooncentrale verwacht
Denk je bij een telefooncentrale aan zalen vol met callcentermedewerkers? Dat is tegenwoordig niet meer nodig. Ieder middelgroot bedrijf plukt al gauw de vruchten van de digitale belboom.
Met VoIP profiteer je volop van de voordelen van digitale technologie. Je regelt voor een fractie van wat de vroegere telefooncentrale kostte al je telefonische diensten. Alle mogelijke opties zitten nu ingebouwd in de cloudsoftware. Verschillende nummers voor je groentenafdeling, sales & administratie of eigen wachtmuziek terwijl je de klant doorschakelt naar de buitendienst. Of je nu een kantoor met 80 werknemers hebt of een kleine slagerij, VoiP is altijd flexibel en schaalbaar.
Cloudtelefonie is verder een stuk eenvoudiger te beheren. Een keuzemenu instellen, nummers doorschakelen, lijnen toevoegen of verwijderen: je logt in en past het aan wanneer je wilt. Geen aparte netwerken meer, geen kabels en geen systeembeheerder. Verder is je cloudcentrale altijd veilig en up-to-date in het datacenter.
De fabeltjes over VoIP
1. Installatie van VoIP is duur en complex
Een specialist zorgt voor de set-up, het inrichten, aanleggen en installeren. Hij levert de toestellen, de benodigde switches en eventueel de bekabeling. Kortom: je hebt er geen omkijken naar en het is meestal minder gedoe dan je dacht. Heb je nieuwe toestellen nodig, dan kost dat natuurlijk wel wat. Maar de meeste ondernemers verdienen dat binnen een jaar ruimschoots terug door wat je bespaart op totale telefoniekosten.
2. Met VoIP heb je slechter geluid
Skypen via een zwakke internetverbinding geeft niet altijd het beste geluid. Maar dat is iets heel anders dan cloud telefonie. Een digitale verbinding is juist van betere kwaliteit dan een analoge verbinding, zolang je zorgt dat je stabiel internet met voldoende bandbreedte hebt. Zo plug je in Honolulu je laptop in om met je collega's in Sneek de strategie te bespreken, alsof ze om de hoek zitten.
3. Je bent je bestaande telefoonnummer(s) kwijt
Dat is een heel oud fabeltje; ook wanneer je overstapt op VoIP kun je gewoon je bestaande telefoonnummer(s) behouden. Sterker, je hebt volgens de wet recht op behoud van je nummer en je provider regelt de overstap. Dus ook als je overstapt op bellen via internet.
Is VoIP wel veilig?
Bedrijfs- en klantgegevens, daar ga je zorgvuldig mee om. Als het gaat om werken in de cloud, is veiligheid de grootste zorg van iedere ondernemer. Dus als sluwe cybercriminelen je pc, je mobiel of je creditcard kunnen hacken, hoe zit dat dan met bellen via internet?
Juist omdat je telefonie via internet gaat, zorg je voor de beste internetbeveiliging op alle apparaten en op je wifi. Heb je een wat groter bedrijf, dan kun je ook kiezen voor een aparte internetverbinding voor VoIP. Ga zorgvuldig om met wachtwoorden en zorg dat medewerkers weten waar ze op moeten letten.
Tenslotte betekent 'in de cloud' dat data staat opgeslagen in een datacenter. Updates en beveiliging zijn de verantwoordelijkheid van je provider. En datacenters zijn strenger beveiligd dan de Air Force One. Dat maakt werken via de cloud veiliger dan op een eigen server.
VoIP voor grootzakelijk
De bereikbaarheid van je traditionele telefooncentrale verbeteren en de kosten voor vaste telefonie verlagen? Met One Fixed verbinden we je telefooncentrale eenvoudig met het supersnelle, stabiele en betrouwbare breedbandnetwerk van Vodafone.
Combineer vast met mobiel en voeg naar wens ook internet toe. Kortom, je betaalt nooit teveel en je organisatie maakt optimaal gebruik van alle mogelijkheden die vaste telefonie te bieden heeft.