Overslaan en ga naar inhoud

Hoe herken je phishing?

Internetcriminelen worden steeds creatiever in het vissen naar persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankrekeningnummers, pincodes, enzovoorts. We vinden het daarom belangrijk dat je zelf phishing kunt herkennen. Op deze pagina laten we je voorbeelden zien van phishingmails die in omloop zijn geweest en waarvan het leek alsof ze van Ziggo kwamen. Ook geven we uitleg hoe je de e-mails en berichten als phishing herkent.

Als je een smartphone hebt, pas dan op voor FluBot. Dat is software die ongemerkt op je telefoon kan komen en een gevaar is voor jou en je telefoon.

Meer over FluBot

Bij ons gemeld Type Onderwerp Voorbeeld
08 November email Onderwerp: Re: Uw account is geblokkeerd Voorbeeld
10 November email Onderwerp: ZIGGO-Sicherheitsalarm Voorbeeld
10 November email Onderwerp: Belangrijk: Reactiveren van uw Ziggo Email-toegang Voorbeeld
05 November email Onderwerp: Uw account is geblokkeerd Voorbeeld
22 Oktober email Onderwerp: Nieuw bericht Voorbeeld
22 Oktober email Onderwerp: dienstverlener Voorbeeld
08 Oktober email Onderwerp: Dienstverlener Voorbeeld
08 Oktober email Onderwerp: Update uw Ziggo-nummer Voorbeeld
08 Oktober email Onderwerp: Ziggo Update Voorbeeld
03 Oktober email Onderwerp: Uw account is geblokkeerd Voorbeeld
01 Oktober email Onderwerp: Uw account bijwerken Voorbeeld
30 September email Onderwerp: Service Provider Voorbeeld
30 September email Onderwerp: Informatie over uw Ziggo Voorbeeld
30 September email Onderwerp: Uw Ziggo Mail e-mailadres Voorbeeld
26 September email Onderwerp: Ziggo Update Voorbeeld
24 September email Onderwerp: Mailbox is vol Voorbeeld
19  September email Onderwerp: Terugbetaling voor Uw Dubbele Factuur Voorbeeld
19  September email Onderwerp: Ziggo Update Voorbeeld
17  September email Onderwerp: E-mailadres Beveiliging Kennisgeving 764489552 Voorbeeld
16 September email Onderwerp: Bevestig uw wachtwoord Voorbeeld
16 September email Onderwerp: Melding over verlopen wachtwoord Voorbeeld
12 September email Onderwerp: Ziggo Update Voorbeeld
11 September email Onderwerp: Re: UW BEVEILIGINGSGEGEVENS Voorbeeld
09 September email Onderwerp: Ziggo Update Voorbeeld
08 September email Onderwerp: Uw account is geblokkeerd Voorbeeld
07 September email Onderwerp: Ziggo Update Voorbeeld
04 September email Onderwerp: Het verifiëren van uw account Ziggo Voorbeeld
02 September email Onderwerp: Melding over verlopen wachtwoord Voorbeeld
02 September email Onderwerp: Belangrijke mededeling over uw Ziggo-gebruiker xxxx@quicknet.nl Voorbeeld
01 September email Onderwerp: Goedemorgen, beste gebruikers : Voorbeeld
28 Augustus email Onderwerp: Melding over verlopen wachtwoord   Voorbeeld
27 Augustus email Onderwerp: Ziggo Update Voorbeeld
23 Augustus email Onderwerp: Onderhoudsprocedures voor jaarrekeningen VoorbeeldVoorbeeld

Hieronder kun je de voorbeelden zien van phishingmails die bij ons bekend zijn.

Onderwerp: Re: Uw account is geblokkeerd

08 November - In de e-mail wordt gesuggereerd u moet verifiëren dat dit uw account is. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Belangrijk: Reactiveren van uw Ziggo Email-toegang

10 November - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een technisch probleem is en dat verificatie nodig is. De e-mail is in het Duits. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Belangrijk: Reactiveren van uw Ziggo Email-toegang

10 November - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je account inactief is en dat u middels een QR-code moet reactiveren. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Uw account is geblokkeerd

05 November - In de e-mail wordt gesuggereerd dat je account is geblokkeerd en moet inloggen op je Ziggo-account om later te laten ontgrendelen. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Nieuw bericht

22 Oktober - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er een bericht beschikbaar is en moet inloggen met uw Ziggo-ID. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Dienstverlener

22 Oktober - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw inkomende e-mails zijn in de status 'in behandeling' geplaatst vanwege de recente upgrade en dat u uw mailbox opnieuw moet valideren. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo.

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Dienstverlener

08 Oktober - In de e-mail wordt gesuggereerd dat alle oude versies van onze Ziggo Mail-boxen worden gesloten of u moet updaten om gebruik te blijven maken. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Update uw Ziggo-nummer

08 Oktober - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw account versie is verlopen en moet upgradenom verbonden te blijven. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ziggo Update

08 Oktober - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw account is verlopen en moet verlengen, anders wordt uw account gesloten. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Uw account is geblokkeerd

03 Oktober - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw email account is geblokkeerd en dat u moet  inloggen om uw account actief te houden. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Uw account bijwerken

01 Oktober - In de e-mail wordt gesuggereerd dat u geïnformeerd wordt over het bijwerken van uw account op ziggo.nl. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Service Provider

30 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er 25 email berichten in de wacht staan vanwege een recente upgrade. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Informatie over uw Ziggo

30 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat binnenkomende berichten niet binnen komen vanwege de gebruiksopslag van uw e-mail. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Uw Ziggo Mail e-mailadres

30 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw e-mailadres in Ziggo Mail bijna geen opslagruimte meer heeft. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ziggo Update

26 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw account wordt gesloten mits u een upgrade uitvoert. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Mailbox is vol

24 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er uw mailbox vol is en dat u gratis een upgrade kan uitvoeren. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Terugbetaling voor Uw Dubbele Factuur

19 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er voor uw account een dubbele betaling is verwerkt. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ziggo Update

19 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw account wordt gesloten mits u een upgrade uitvoert. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: E-mailadres Beveiliging Kennisgeving 764489552

17 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er ongebruikelijke activiteiten in uw konto zijn gedetecteerd en dat u uw gegevens moet valideren. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Bevestig uw wachtwoord

16 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw wachtwoord moet bevestigen. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Melding over verlopen wachtwoord

16 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw wachtwoord vandaag verlopen is. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ziggo Update

12 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw account moet worden gesloten. Om dit te voorkomen moet u een upgrade uitvoeren naar onze services. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Re: UW BEVEILIGINGSGEGEVENS

11 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat we moeten verifiëren of dit uw account van u is en dat u moet inloggen op uw Ziggo-account. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ziggo Update

09 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw account wordt gesloten en dat u een update moet uitvoeren om deze open te houden. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Uw account is geblokkeerd

08 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat geverifieërd moet worden dat dit Ziggo-account van u is. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ziggo Update

07 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw account wordt gesloten en dat u een update moet uitvoeren om deze open te houden. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Het verifiëren van uw account Ziggo

04 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er geverifiërd moet worden of het email account van u is. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Melding over verlopen wachtwoord

02 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw wachtwoord is verlopen. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Belangrijke mededeling over uw Ziggo-gebruiker xxxx@quicknet.nl

02 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw account is geblokkeerd en dat u via www.ziggo.nl kunt ontgrendelen. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Goedemorgen, beste gebruikers :

01 September - In de e-mail wordt gesuggereerd dat er 98,8% van de aan uw mailbox toegewezen dataruimte is gebruikt. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Melding over verlopen wachtwoord

28 Augustus - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw wachtwoord verlopen is. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Ziggo Update

27 Augustus - In de e-mail wordt gesuggereerd dat uw account wordt gesloten en dat u een update moet uitvoeren om deze open te houden. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Onderwerp: Onderhoudsprocedures voor jaarrekeningen

23 Augustus - In de e-mail wordt gesuggereerd account ondergaat jaarlijkse accountonderhoudsprocedures en dat u moet inloggen. Dit is phishing en niet afkomstig van Ziggo. 

  1. De e-mail is niet persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je aan met je naam.
  2. Wij vragen nooit om je wachtwoord of inloggegevens.
  3. De website is niet van Ziggo.

Blijf goed opletten!

Je hebt nu een aantal veelvoorkomende voorbeelden gezien van phishing e-mail die in het verleden naar onze klanten zijn verstuurd. Net als met andere criminele activiteiten proberen ook internetcriminelen steeds betere en slimmere manieren te verzinnen om je gegevens te stelen. Daarom is het is heel belangrijk dat je e-mail van Ziggo, of andere bedrijven zoals je bank of creditcardleverancier, heel goed leest. Naast de tips die we je hebben gegeven is er nog één belangrijke tip waarmee je je kunt beschermen tegen phishing; je gevoel. Ontvang je een e-mail die je geen goed gevoel geeft? Of geeft de inhoud van de e-mail je het gevoel dat je iets moet doen? Neem dan altijd voor de zekerheid contact met ons op. Zo zorgen we er samen voor dat je gegevens beschermd blijven. 

Hoe kun je phishing bij Ziggo melden?

Heb je een e-mail ontvangen waarvan je denkt dat het om phishing gaat? Meld dit dan via phishing@ziggo.nl. Het is voor ons erg belangrijk dat je het originele bericht en de zogeheten e-mail headers meestuurt. Je stuurt het originele bericht mee door deze in een nieuwe e-mail te slepen. Hiermee kunnen we namelijk concreet actie ondernemen. 

Ben je een website tegengekomen die zich voordoet als een Ziggo pagina of om je persoonlijke gegevens vraagt? Meld dit dan ook via dit formulier. Kies daarbij voor de categorie misbruik/overlast. Het is belangrijk dat je de link naar de website meestuurt, zodat we de bron kunnen achterhalen. Ook hierover houden we je natuurlijk op de hoogte.

Veelgestelde vragen

Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dit wachtwoord.
  • Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie. Ook kun je een melding maken bij Meld misdaad anoniem.