Overslaan en ga naar inhoud

Spam

Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten. Meestal gaat het om ongevraagde e-mail die in grote hoeveelheden tegelijk wordt verzonden.

Spam voorkomen

Wil je spam voorkomen? Let dan op de volgende dingen:

  • Houd je e-mailadres privé. Plaats deze niet op websites en internetfora. Er zijn namelijk virussen die teksten op het internet scannen op e-mailadressen.
  • Reageer niet op ongevraagde e-mail. Als je dit wel doet, weet de verstuurder van de spam dat het bericht is gelezen. Je kunt hierdoor meer spam ontvangen.

Wat doet Ziggo tegen spam?

Volgens de Telecommunicatiewet is het versturen van spam verboden. Wanneer we merken dat een internetabonnee van Ziggo spam verstuurt, nemen we maatregelen. We beperken de internetverbinding of sluiten deze af om de overlast te stoppen. Ziggo informeert de abonnee hierover. We vertellen wat de abonnee moet doen om de internetverbinding te herstellen.

Spam melden

Ontvang je spam? Meld dit. In elk mailprogramma meld je spam op een andere manier. Weet jij niet hoe je spam moet melden? Ga in het mailprogramma naar het Help-gedeelte. Zoek op spam en je krijgt meer uitleg. 

Komt de spam van een andere Ziggo-gebruiker? Dan gaan we dit verder onderzoeken en als het nodig is nemen we actie om de overlast te stoppen. Stuur een nieuw e-mailbericht naar naar abuse@ziggo.nl met het (verkleinde) spambericht als bijlage. Je maakt het spambericht kleiner, comprimeren, door er een zip-bestand van te maken.

Hoe vind je de header?

Een e-mailbericht begint altijd met een header. In eerste instantie staat hier niet veel meer dan het onderwerp, de afzender en de geadresseerde. Maar in de loop van de verzending wordt steeds meer informatie aan de header toegevoegd. Zo kan de ontvanger zien hoe het bericht bij hem terecht is gekomen.