F1 Austin (Verenigde Staten) 2025
Formule 1 in Austin, Texas? Dat betekent dat het tijd is voor de negentiende race van 2025! Op het Circuit of the Americas (COTA) wordt van 17 t/m 19 oktober de Grand Prix van de Verenigde Staten verreden. Op zondag gaan om 21.00 uur Nederlandse tijd de lichten op groen. De dag ervoor is er weer een F1 Sprintrace. Hieronder lees je alles over de GP van de Verenigde Staten.
Programma Formule 1 GP van Austin
Beleef de Formule 1 bij Viaplay met Ziggo
Laatste update: 11 maart 2025
Live naar de Grand Prix van Austin kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:
Vrijdag 17 oktober - Vrije training en Sprint Shootout
Nederlandse tijd | Wat |
Waar |
19.30 - 20.30 |
Vrije training 1 |
|
23.30 - 00.14 |
Sprint Shootout |
|
22.30 - 23.45 | Ziggo Sport Race Café | Ziggo Sport |
Zaterdag 18 oktober - F1 sprintrace en Kwalificatie
Zondag 19 oktober - Race
Nederlandse tijd |
Wat |
Waar |
21.00 - 23.00 |
Race |
Zo kijk je de GP van Austin in 2025
Met Viaplay bij Ziggo
Formule 1 kijk je bij Ziggo op al je favoriete apparaten met de Viaplay app. Heb je Viaplay besteld bij Ziggo? Start de app dan via kanaal 154 op je mediabox. Meer weten over wat je nodig hebt?
Over de Grand Prix van Austin
De Grand Prix van de Verenigde Staten is een populaire Formule 1-race die sinds 2012 verreden wordt op het Circuit of the Americas (COTA) in Austin, Texas. Het circuit staat bekend om zijn spectaculaire lay-out met hoogteverschillen, uitdagende bochtencombinaties en lange rechte stukken. Dankzij de unieke mix van snelle en technische secties worden de F1-coureurs tot het uiterste gedreven.
Wat de Grand Prix ook bijzonder maakt, is de show eromheen. Zo hebben artiesten als Taylor Swift, Eminem, Elton John, Britney Spears, Sting en Stevie Wonder de afgelopen jaren opgetreden tijdens het raceweekend in Austin. F1-fans zorgen voor een ongekende energie op de tribunes, wat extra dynamiek geeft aan deze Grand Prix. Bovendien is COTA een circuit waar inhalen goed mogelijk is.
Zo belooft de Grand Prix van de Verenigde Staten opnieuw een spektakelstuk te worden. Met hierna nog maar vijf F1-races voor de boeg zou in Austin zomaar een bepalende slag om de titelstrijd geslagen worden.
De geschiedenis van de Grand Prix van Austin
Hoewel je bij Amerikaanse autosport misschien snel denkt aan IndyCar-races op veelal ovale circuits, hebben de Verenigde Staten een lange en rijke Formule 1-geschiedenis. Op verschillende circuits zijn door de jaren heen Grand Prix’s georganiseerd. De eerste officiële vond plaats in 1959 op Sebring, gevolgd door onder andere Watkins Glen, Phoenix en Indianapolis.
In 2012 keerde de Formule 1 na vijf jaar afwezigheid terug naar de VS met de introductie van het Circuit of the Americas (COTA). De eerste editie op COTA werd gewonnen door Lewis Hamilton in de McLaren. Sindsdien is de Grand Prix uitgegroeid tot een vaste waarde op de kalender en een favoriet onder coureurs en fans.
Een van de meest gedenkwaardige edities vond plaats in 2018 toen de Fin Kimi Räikkönen in zijn Ferrari in een chaotische race na een zenuwslopend gevecht met Max Verstappen en Lewis Hamilton de overwinning pakte. Dit was tevens de laatste zege van de Ice Man in zijn indrukwekkende Formule 1-carrière.
Positie |
Coureur |
Team |
Rondes | Tijd / Oorzaak Uitval | Startpositie |
1 | Charles Leclerc | Ferrari | 56 | 1:35:09.639 | 4 |
2 | Carlos Sainz jr. | Ferrari | 56 | (+8.562) | 3 |
3 | Max Verstappen | Red Bull Racing-HondaRBPT | 56 | (+19.412) | 2 |
4 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | 56 | (+20.354) | 1 ( pole position ) |
5 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | 56 | (+21.921) | 5 |
6 | George Russell | Mercedes | 56 | (+56.295) | Pit |
7 | Sergio Pérez | Red Bull Racing-HondaRBPT | 56 | (+59.072) | 9 |
8 | Nico Hülkenberg | Haas-Ferrari | 56 | (+1:2.957) | 11 |
9 | Liam Lawson | RB-Honda RBPT | 56 | (+1:10.563) | 19 |
10 | Franco Colapinto | Williams-Mercedes | 56 | (+1:11.979) | 15 |
11 | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 56 | (+1:19.782) | 8 |
12 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | 56 | (+1:30.558) | 6 |
13 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | 55 | (+1 ronde) | 7 |
14 | Yuki Tsunoda | RB-Honda RBPT | 55 | (+1 ronde) | 10 |
15 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | 55 | (+1 ronde) | 13 |
16 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | 55 | (+1 ronde) | 14 |
17 | Valtteri Bottas | Kick Sauber-Ferrari | 55 | (+1 ronde) | 16 |
18 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | 55 | (+1 ronde) | 12 |
19 | Zhou Guanyu | Kick Sauber-Ferrari | 55 | (+1 ronde) | 18 |
DNF | Lewis Hamilton | Mercedes | 1 | Spin | 17 |
Jaar | Coureur | Team |
2024 | Charles Leclerc | Ferrari |
2023 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT |
2022 | Max Verstappen | Red Bull Racing-RBPT |
2021 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda |
2020 | Grand Prix afgelast vanwege de coronapandemie. | |
2019 | Valtteri Bottas | Mercedes |
2018 | Kimi Räikkönen | Ferrari |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing-Renault |
2012 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes |
2011 - 2008 |
Grand Prix niet verreden. | |
2007 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes |
2006 | Michael Schumacher | Ferrari |
2005 | Michael Schumacher | Ferrari |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari |
2003 | Michael Schumacher | Ferrari |
2002 | Rubens Barrichello | Ferrari |
2001 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari |
1999 - 1992 |
Grand Prix niet verreden. | |
1991 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1990 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1989 | Alain Prost | McLaren-Honda |
1988 - 1981 |
Grand Prix niet verreden. | |
1980 | Alan Jones | Williams-Ford |
1979 | Gilles Villeneuve | Ferrari |
1978 | Carlos Reutemann | Ferrari |
1977 | James Hunt | McLaren-Ford |
1976 | James Hunt | McLaren-Ford |
1975 | Niki Lauda | Ferrari |
1974 | Carlos Reutemann | Brabham-Ford |
1973 | Ronnie Peterson | Lotus-Ford |
1972 | Jackie Stewart | Tyrrell-Ford |
1971 | François Cevert | Tyrrell-Ford |
1970 | Emerson Fittipaldi | Lotus-Ford |
1969 | Jochen Rindt | Lotus-Ford |
1968 | Jackie Stewart | Matra-Ford |
1967 | Jim Clark | Lotus-Ford |
1966 | Jim Clark | Lotus-BRM |
1965 | Graham Hill | BRM |
1964 | Graham Hill | BRM |
1963 | Graham Hill | BRM |
1962 | Jim Clark | Lotus-Climax |
1961 | Innes Ireland | Lotus-Climax |
1960 | Stirling Moss | Lotus-Climax |
1959 | Bruce McLaren | Cooper-Climax |
1958 - 1917 |
Grand Prix niet verreden. | |
1916 | Howdy Wilcox Johnny Aitken |
Peugeot |
1915 | Dario Resta | Peugeot |
1914 | Eddie Pullen | Mercer |
1913 | Grand Prix niet verreden. | |
1912 | Caleb Bragg | Fiat |
1911 | David Bruce-Brown | Fiat |
1910 | David Bruce-Brown | Benz |
1909 | Grand Prix niet verreden. | |
1908 | Louis Wagner | Fiat |
Meeste overwinningen
Lewis Hamilton is de succesvolste coureur op het Circuit of the Americas. Hij heeft de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin vijf keer gewonnen (2012, 2014, 2015, 2016 en 2017). Kijken we ook naar de andere locaties waar de GP van de VS is verreden? Dan kan Hamilton er nog een zege bij optellen. De Engelsman won de GP namelijk ook in 2007, toen er gereden werd in Indianapolis.
Meeste pole positions
Op het Circuit of the Americas heeft Lewis Hamilton met drie snelste kwalificaties de meeste pole positions behaald. Opvallend is dat in Austin sinds 2018 telkens een andere coureur van plek één van start is gegaan.
Snelste ronde record
De snelste ronde ooit gereden op het Circuit of the Americas staat op naam van Charles Leclerc. In 2019 zette de Monegask tijdens de GP in zijn Ferrari een tijd neer van 1:36.169.
De gezelligste racekroeg van Nederland!
Met scherpe analyses:
Over het Circuit of the Americas
Het Circuit of the Americas (COTA) werd in 2012 geopend en is speciaal ontworpen voor de Formule 1. Het is daarmee een van de meest moderne en uitdagende circuits op de kalender. COTA ligt in Austin, Texas, en werd bedacht door de beroemde architect en circuitdesigner Hermann Tilke. De baan combineert elementen van klassieke circuits zoals Silverstone, Suzuka en de Nürburgring, wat zorgt voor een unieke en dynamische lay-out.
Met een lengte van 5,513 kilometer en 20 bochten heeft het circuit een uitdagende mix van snelle bochten, lange rechte stukken en technische secties. De race telt 56 ronden, met een totale afstand van 308,405 kilometer. De Grand Prix wordt tegen de klok in verreden en kent twee DRS-zones voor extra inhaalmogelijkheden.
Kenmerken van het Circuit of the Americas
Een van de meest opvallende secties van het Circuit of the Americas is de eerste bocht, een scherpe linkerhaarspeldbocht die zich op de top van een heuvel bevindt. Coureurs rijden met hoge snelheid omhoog en moeten op het juiste moment remmen om goed de bocht in te duiken. De steile helling maakt deze bocht extra lastig en zorgt vaak voor spectaculaire inhaalacties.
De eerste sector van het circuit wordt gedomineerd door een reeks snelle bochten die doen denken aan de legendarische Maggots-Becketts-Chapel-combinatie op Silverstone. Hier moeten coureurs de perfecte balans vinden tussen snelheid en precisie.
De tweede sector bevat een lang recht stuk waarop de hoogste snelheden van het circuit worden bereikt. Hier is DRS van groot belang en vinden veel inhaalacties plaats.
In de derde sector worden de coureurs getest op hun technische vaardigheden, met een reeks langzamere bochten en hoogteverschillen die het lastig maken om de juiste rijlijn te behouden.
Eerste Grand Prix: 2012 |
Lengte: 5,513 kilometer |
Aantal rondes: 56 |
Raceafstand: 308,405 kilometer |
Locatie: Austin |
Bochten: 20 |
Meeste overwinningen: Lewis Hamilton (5) |
Maximale snelheid: 315 km/u |
Ronderecord: 1:36.169 Charles Leclerc (2019) |
Uitdagingen van het Circuit of the Americas
Het Circuit of the Americas staat bekend als een fysiek zwaar circuit voor coureurs. De vele snelle bochten zorgen voor hoge G-krachten. Daarbij is het door de constante afwisseling tussen snelle en technische secties lastig voor de teams en hun coureurs om een ideale afstelling te vinden.
Ook speelt de baanconditie een grote rol. Eerder stelde Max Verstappen hier openlijk vraagtekens bij. Door het ruwe asfalt en de hobbels die door de jaren heen zijn ontstaan, is het circuit zwaar voor de ophanging en de banden. Dit betekent dat bandenmanagement een cruciale factor is in deze race.
Tot slot is het weer in Austin onvoorspelbaar. Hoewel het meestal droog en warm is, kunnen forse regenbuien plotseling voorkomen en voor verrassingen zorgen. Wie herinnert zich nog de stormachtige editie van 2015? Ook de wind kan een extra uitdaging vormen, vooral op de lange rechte stukken waar de auto’s kwetsbaar zijn voor plotselinge richtingsveranderingen.
Als sportfan zit je goed bij Ziggo
Krijg je geen genoeg van de Formule 1? Dan hebben we nóg meer sportplezier voor je: