F1 Spa (België) 2025
De dertiende Grand Prix van dit Formule 1-seizoen vindt plaats op het legendarische Circuit de Spa-Francorchamps in België. Van 25 t/m 27 juli strijden de coureurs op deze uitdagende baan in de Ardennen. Benieuwd naar wat je kunt verwachten van deze klassieker onder de F1-races? Lees dan snel verder en ontdek alles over de GP van België.
Programma Formule 1 GP van Spa 2025
Beleef de Formule 1 bij Viaplay met Ziggo
Laatste update: 11 maart 2025
Live naar de Grand Prix van Spa-Francorchamps kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:
Vrijdag 25 juli - Vrije training en Sprintkwalificatie
Tijd | Wat |
Waar |
12.30 - 13.30 |
Vrije training 1 |
|
16.30 - 17.14 |
Sprintkwalificatie |
|
22.30 - 23.45 | Ziggo Sport Race Café | Ziggo Sport |
Zaterdag 26 juli - Sprintrace en Kwalificatie
Zondag 27 juli - Race
Tijd |
Wat |
Waar |
15.00 - 17.00 |
Race |
Zo kijk je de GP van Spa in 2025
Met Viaplay bij Ziggo
Formule 1 kijk je bij Ziggo op al je favoriete apparaten met de Viaplay app. Heb je Viaplay besteld bij Ziggo? Start de app dan via kanaal 154 op je mediabox. Meer weten over wat je nodig hebt?
Over de Grand Prix van Spa
De Grand Prix van België is een van de oudste races op de Formule 1-kalender. En geliefd onder veel Nederlandse raceliefhebbers, aangezien de F1 in Francorchamps lange tijd het dichtst bij huis was. Geweldig mooi gelegen in de Ardennen staat het circuit bekend om zijn snelle, glooiende bochten en verraderlijke weersomstandigheden.
Circuit de Spa-Francorchamps combineert pure snelheid met technische uitdagingen. De GP van België biedt een aantrekkelijke mix van lange rechte stukken, hoogteverschillen en wereldberoemde bochten zoals Eau Rouge en Raidillon. Deze elementen maken de race zowel spectaculair als onvoorspelbaar.
Het weer speelt in de Belgische Grand Prix vaak een bepalende rol, met plotselinge regenbuien die strategische keuzes nog complexer maken. In 2025 belooft de F1 in Spa-Francorchamps opnieuw een sensationele race te worden.
De geschiedenis van de Grand Prix van Spa
De Grand Prix van België behoort tot de klassieke races in de Formule 1 en werd voor het eerst georganiseerd in 1950. Het oorspronkelijke circuit was meer dan 14 kilometer lang en bestond uit openbare wegen door de Ardennen. De hoge snelheden en gevaarlijke omstandigheden maakten Spa tot een berucht circuit waar alleen de beste coureurs succesvol waren.
In 1979 werd het circuit ingekort tot de huidige 7,004 kilometer, terwijl het zijn kenmerkende karakter behield. Door de jaren heen is Spa-Francorchamps het decor geweest van legendarische F1-races met memorabele momenten. Zoals Michael Schumachers allereerste overwinning in 1992, Mika Hakkinens spectaculaire inhaalactie op Schumacher in 2000 en Max Verstappens dominante zege in 2023.
Daarnaast heeft Spa-Francorchamps vaak gezorgd voor verrassende resultaten en dramatische weersomstandigheden. Zo leidde de regen in 1998 tot een massale crash in de eerste ronde en een chaotische race waarin Damon Hill de overwinning pakte en uiteindelijk maar acht coureurs de finishlijn haalden.
Positie |
Coureur |
Team |
Rondes | Tijd / Oorzaak Uitval | Startpositie |
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 44 | 1:19:57.566 | 3 |
2 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | 44 | (+0.647) | 5 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 44 | (+8.023) | 1 ( pole position ) |
4 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT | 44 | (+8.700) | 11 |
5 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | 44 | (+9.324) | 4 |
6 | Carlos Sainz jr. | Ferrari | 44 | (+19.269) | 7 |
7 | Sergio Pérez | Red Bull Racing-Honda RBPT | 44 | (+42.669) | 2 |
8 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | 44 | (+49.437) | 8 |
9 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | 44 | (+52.026) | 9 |
10 | Daniel Ricciardo | RB-Honda RBPT | 44 | (+54.400) | 13 |
11 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | 44 | (+1:2.485) | 15 |
12 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | 44 | (+1:3.125) | 10 |
13 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | 44 | (+1:3.839) | 12 |
14 | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 44 | (+1:6.105) | 17 |
15 | Valtteri Bottas | Kick Sauber-Ferrari | 44 | (+1:10.112) | 14 |
16 | Yuki Tsunoda | RB-Honda RBPT | 44 | (+1:16.211) | 20 |
17 | Logan Sargeant | Williams-Mercedes | 44 | (+1:25.531) | 18 |
18 | Nico Hülkenberg | Haas-Ferrari | 44 | (+1:28.307) | 16 |
DNF | Zhou Guanyu | Kick Sauber-Ferrari | 5 | Hydrauliek | 19 |
DSQ | George Russell | Mercedes | 44 | Auto 1,5 kilo te licht | 6 |
Jaar | Coureur | Team |
2024 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2023 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT |
2022 | Max Verstappen | Red Bull Racing-RBPT |
2021 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda |
2020 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2019 | Charles Leclerc | Ferrari |
2018 | Sebastian Vettel | Ferrari |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2014 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing-Renault |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing-Renault |
2012 | Jenson Button | McLaren-Mercedes |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing-Renault |
2010 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes |
2009 | Kimi Räikkönen | Ferrari |
2008 | Felipe Massa | Ferrari |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari |
2006 | Grand Prix niet verreden. | |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren-Mercedes |
2004 | Kimi Räikkönen | McLaren-Mercedes |
2003 | Grand Prix niet verreden. | |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari |
2000 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes |
1999 | David Coulthard | McLaren-Mercedes |
1998 | Damon Hill | Jordan-Honda |
1997 | Michael Schumacher | Ferrari |
1996 | Michael Schumacher | Ferrari |
1995 | Michael Schumacher | Benetton-Renault |
1994 | Damon Hill | Williams-Renault |
1993 | Damon Hill | Williams-Renault |
1992 | Michael Schumacher | Benetton-Ford |
1991 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1990 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1989 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1988 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1987 | Alain Prost | McLaren-TAG |
1986 | Nigel Mansell | Williams-Honda |
1985 | Ayrton Senna | Lotus-Renault |
1984 | Michele Alboreto | Ferrari |
1983 | Alain Prost | Renault |
1982 | John Marshall Watson | McLaren-Ford |
1981 | Carlos Reutemann | Williams-Ford |
1980 | Didier Pironi | Ligier-Ford |
1979 | Jody Scheckter | Ferrari |
1978 | Mario Andretti | Lotus-Ford |
1977 | Gunnar Nilsson | Lotus-Ford |
1976 | Niki Lauda | Ferrari |
1975 | Niki Lauda | Ferrari |
1974 | Emerson Fittipaldi | McLaren-Ford |
1973 | Jackie Stewart | Tyrrell-Ford |
1972 | Emerson Fittipaldi | Lotus-Ford |
1971 | Grand Prix niet verreden. | |
1970 | Pedro Rodríguez | BRM |
1969 | Grand Prix niet verreden. | |
1968 | Bruce McLaren | McLaren-Ford |
1967 | Dan Gurney | Eagle-Weslake |
1966 | John Surtees | Ferrari |
1965 | Jim Clark | Lotus-Climax |
1964 | Jim Clark | Lotus-Climax |
1963 | Jim Clark | Lotus-Climax |
1962 | Jim Clark | Lotus-Climax |
1961 | Phil Hill | Ferrari |
1960 | Jack Brabham | Cooper-Climax |
1959 | Grand Prix niet verreden. | |
1958 | Tony Brooks | Vanwall |
1957 | Grand Prix niet verreden. | |
1956 | Peter Collins | Lancia-Ferrari |
1955 | Juan Manuel Fangio | Mercedes |
1954 | Juan Manuel Fangio | Maserati |
1953 | Alberto Ascari | Ferrari |
1952 | Alberto Ascari | Ferrari |
1951 | Giuseppe Farina | Alfa Romeo |
1950 | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo |
1949 | Louis Rosier | Talbot |
1948 | Grand Prix niet verreden. | |
1947 | Jean-Pierre Wimille | Alfa Romeo |
1946 - 1940 |
Grand Prix niet verreden vanwege de Tweede Wereldoorlog. | |
1939 | Hermann Lang | Mercedes-Benz |
1938 | Grand Prix niet verreden. | |
1937 | Rudolf Hasse | Auto-Union |
1937 - 1936 |
Grand Prix niet verreden. | |
1935 | Rudolf Caracciola | Mercedes-Benz |
1934 | René Dreyfus | Bugatti |
1933 | Tazio Nuvolari | Maserati |
1932 | Grand Prix niet verreden. | |
1931 | William Grover-Williams Carlo A. Conelli |
Bugatti |
1930 | Louis Chiron | Bugatti |
1929 - 1926 |
Grand Prix niet verreden. | |
1925 | Antonio Ascari | Alfa Romeo |
Meeste overwinningen
Michael Schumacher is de succesvolste coureur op Spa-Francorchamps met zes overwinningen (1992, 1995, 1996, 1997, 2001 en 2002). Hij wordt op de voet gevolgd door Ayrton Senna en Lewis Hamilton, ieder met vijf zeges.
Meeste pole positions
Het recordaantal pole positions staat op naam van Lewis Hamilton. Hij mocht tijdens de Grand Prix van België zes keer vanaf plek één vertrekken.
Snelste ronde record
Het ronderecord op Spa-Francorchamps staat op naam van Sergio Perez, die in 2024 in zijn Red Bull een tijd van 1:44.701 klokte.
De gezelligste racekroeg van Nederland!
Met scherpe analyses:
Over Circuit de Spa-Francorchamps
Het Circuit de Spa-Francorchamps is een van de meest uitdagende circuits ter wereld en geliefd bij zowel coureurs als fans. De baan ligt in de heuvels van de Belgische Ardennen en wordt gekenmerkt door lange rechte stukken, snelle bochten en flinke hoogteverschillen. Met een lengte van 7,004 kilometer is het het langste circuit op de Formule 1-kalender.
Kenmerken van het Circuit de Spa-Francorchamps
Spa-Francorchamps combineert technische secties met hoge snelheden en uitdagende bochtencombinaties. Eau Rouge en Raidillon vormen een van de beroemdste in de autosport. Coureurs razen er met ruim 300 km/u de heuvel op en worden blootgesteld aan enorme G-krachten.
Door de jaren heen heeft Spa-Francorchamps heel wat verbouwingen gekend, maar ook in de meest recente lay-out is het circuit nog steeds een snel parcours. Het telt 19 bochten, waarbij de rijders slechts bij enkele vol in de remmen hoeven. Tijdens de GP van België kunnen de coureurs profiteren van twee DRS-zones. In totaal worden er 44 rondes afgelegd, waarmee de raceafstand van deze Grand Prix uitkomt op ruim 308 kilometer.
Eerste Grand Prix: 1950 |
Lengte: 7,004 kilometer |
Aantal rondes: 44 |
Raceafstand: 308,052 kilometer |
Locatie: Francorchamps |
Bochten: 19 |
Meeste overwinningen: Michael Schumacher (6) |
Maximale snelheid: 320 km/u |
Ronderecord: 1:46.286 Valtteri Bottas (2018) |
Uitdagingen van het Circuit de Spa-Francorchamps
Spa-Francorchamps is berucht om het onvoorspelbare weer. Door de ligging in de Ardennen kan het aan de ene kant van het circuit regenen, terwijl het elders droog blijft. Dit maakt strategische beslissingen tijdens de race extra uitdagend.
De lange rechte stukken, zoals het Kemmel Straight, bieden uitstekende inhaalmogelijkheden. Tegelijkertijd zorgt de bochtige tweede sector, met onder andere Speakers Corner, Pouhon en Fagnes, voor een technische uitdaging waarbij balans en downforce cruciaal zijn.
Daarnaast vergt het circuit veel van de auto en coureur. De lange ronden zorgen ervoor dat bandenmanagement een grote rol speelt. Omdat Spa een van de snelste circuits is, moeten de teams een goede balans vinden tussen topsnelheid en grip in de bochten.
Als sportfan zit je goed bij Ziggo
Krijg je geen genoeg van de Formule 1? Dan hebben we nóg meer sportplezier voor je: