Direct naar inhoud

F1 Spa (België) 2025

Zondag 27 juli om 15.00 uur Nederlandse tijd live op Viaplay

 

De dertiende Grand Prix van dit Formule 1-seizoen vindt plaats op het legendarische Circuit de Spa-Francorchamps in België. Van 25 t/m 27 juli strijden de coureurs op deze uitdagende baan in de Ardennen. Benieuwd naar wat je kunt verwachten van deze klassieker onder de F1-races? Lees dan snel verder en ontdek alles over de GP van België.

Programma Formule 1 GP van Spa 2025

Beleef de Formule 1 bij Viaplay met Ziggo

Laatste update: 11 maart 2025

Live naar de Grand Prix van Spa-Francorchamps kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:

Vrijdag 25 juli - Vrije training en Sprintkwalificatie

Tijd

Wat

Waar

 12.30 - 13.30

Vrije training 1

Viaplay

16.30 - 17.14

Sprintkwalificatie 

Viaplay

22.30 - 23.45 Ziggo Sport Race Café  Ziggo Sport

Zaterdag 26 juli - Sprintrace en Kwalificatie

Tijd

Wat

Waar

12.00 - 13.00

Sprint

Viaplay

16.00 - 17.00

Kwalificatie

Viaplay

Zondag 27 juli - Race

Tijd

Wat

Waar

15.00 - 17.00

Race

Viaplay

F1 van Australië kijken met Ziggo

Zo kijk je de GP van Spa in 2025

Met Viaplay bij Ziggo

Formule 1 kijk je bij Ziggo op al je favoriete apparaten met de Viaplay app. Heb je Viaplay besteld bij Ziggo? Start de app dan via kanaal 154 op je mediabox. Meer weten over wat je nodig hebt?

Over de Grand Prix van Spa

De Grand Prix van België is een van de oudste races op de Formule 1-kalender. En geliefd onder veel Nederlandse raceliefhebbers, aangezien de F1 in Francorchamps lange tijd het dichtst bij huis was. Geweldig mooi gelegen in de Ardennen staat het circuit bekend om zijn snelle, glooiende bochten en verraderlijke weersomstandigheden. 

Circuit de Spa-Francorchamps combineert pure snelheid met technische uitdagingen. De GP van België biedt een aantrekkelijke mix van lange rechte stukken, hoogteverschillen en wereldberoemde bochten zoals Eau Rouge en Raidillon. Deze elementen maken de race zowel spectaculair als onvoorspelbaar. 

Het weer speelt in de Belgische Grand Prix vaak een bepalende rol, met plotselinge regenbuien die strategische keuzes nog complexer maken. In 2025 belooft de F1 in Spa-Francorchamps opnieuw een sensationele race te worden.

De geschiedenis van de Grand Prix van Spa

De Grand Prix van België behoort tot de klassieke races in de Formule 1 en werd voor het eerst georganiseerd in 1950. Het oorspronkelijke circuit was meer dan 14 kilometer lang en bestond uit openbare wegen door de Ardennen. De hoge snelheden en gevaarlijke omstandigheden maakten Spa tot een berucht circuit waar alleen de beste coureurs succesvol waren.

In 1979 werd het circuit ingekort tot de huidige 7,004 kilometer, terwijl het zijn kenmerkende karakter behield. Door de jaren heen is Spa-Francorchamps het decor geweest van legendarische F1-races met memorabele momenten. Zoals Michael Schumachers allereerste overwinning in 1992, Mika Hakkinens spectaculaire inhaalactie op Schumacher in 2000 en Max Verstappens dominante zege in 2023.

Daarnaast heeft Spa-Francorchamps vaak gezorgd voor verrassende resultaten en dramatische weersomstandigheden. Zo leidde de regen in 1998 tot een massale crash in de eerste ronde en een chaotische race waarin Damon Hill de overwinning pakte en uiteindelijk maar acht coureurs de finishlijn haalden.

Positie 

Coureur

Team 

Rondes  Tijd / Oorzaak Uitval Startpositie 
1 Lewis Hamilton Mercedes 44 1:19:57.566 3
2 Oscar Piastri McLaren-Mercedes 44 (+0.647) 5
3 Charles Leclerc Ferrari 44 (+8.023) 1 ( pole position )
4 Max Verstappen Red Bull Racing-Honda RBPT 44 (+8.700) 11
5 Lando Norris McLaren-Mercedes 44 (+9.324) 4
6 Carlos Sainz jr. Ferrari 44 (+19.269) 7
7 Sergio Pérez Red Bull Racing-Honda RBPT 44 (+42.669) 2
8 Fernando Alonso Aston Martin-Mercedes 44 (+49.437) 8
9 Esteban Ocon Alpine-Renault 44 (+52.026) 9
10 Daniel Ricciardo RB-Honda RBPT 44 (+54.400) 13
11 Lance Stroll Aston Martin-Mercedes 44 (+1:2.485) 15
12 Alexander Albon Williams-Mercedes 44 (+1:3.125) 10
13 Pierre Gasly Alpine-Renault 44 (+1:3.839) 12
14 Kevin Magnussen Haas-Ferrari 44 (+1:6.105) 17
15 Valtteri Bottas Kick Sauber-Ferrari 44 (+1:10.112) 14
16 Yuki Tsunoda RB-Honda RBPT 44 (+1:16.211) 20
17 Logan Sargeant Williams-Mercedes 44 (+1:25.531) 18
18 Nico Hülkenberg Haas-Ferrari 44 (+1:28.307) 16
DNF Zhou Guanyu Kick Sauber-Ferrari 5 Hydrauliek 19
DSQ George Russell Mercedes 44 Auto 1,5 kilo te licht  6

Winnaar GP
Jaar Coureur Team 
2024 Lewis Hamilton Mercedes
2023 Max Verstappen Red Bull Racing-Honda RBPT
2022 Max Verstappen Red Bull Racing-RBPT
2021 Max Verstappen Red Bull Racing-Honda
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2019 Charles Leclerc Ferrari
2018 Sebastian Vettel Ferrari
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes
2014 Daniel Ricciardo Red Bull Racing-Renault
2013 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault
2012 Jenson Button McLaren-Mercedes
2011 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault
2010 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2009 Kimi Räikkönen Ferrari
2008 Felipe Massa Ferrari
2007 Kimi Räikkönen Ferrari
2006 Grand Prix niet verreden.
2005 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes
2004 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes
2003 Grand Prix niet verreden.
2002 Michael Schumacher Ferrari
2001 Michael Schumacher Ferrari
2000 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1999 David Coulthard McLaren-Mercedes
1998 Damon Hill Jordan-Honda
1997 Michael Schumacher Ferrari
1996 Michael Schumacher Ferrari
1995 Michael Schumacher Benetton-Renault
1994 Damon Hill Williams-Renault
1993 Damon Hill Williams-Renault
1992 Michael Schumacher Benetton-Ford
1991 Ayrton Senna McLaren-Honda
1990 Ayrton Senna McLaren-Honda
1989 Ayrton Senna McLaren-Honda
1988 Ayrton Senna McLaren-Honda
1987 Alain Prost McLaren-TAG
1986 Nigel Mansell Williams-Honda
1985 Ayrton Senna Lotus-Renault
1984 Michele Alboreto Ferrari
1983 Alain Prost Renault
1982 John Marshall Watson McLaren-Ford
1981 Carlos Reutemann Williams-Ford
1980 Didier Pironi Ligier-Ford
1979 Jody Scheckter Ferrari
1978 Mario Andretti Lotus-Ford
1977 Gunnar Nilsson Lotus-Ford
1976 Niki Lauda Ferrari
1975 Niki Lauda Ferrari
1974 Emerson Fittipaldi McLaren-Ford
1973 Jackie Stewart Tyrrell-Ford
1972 Emerson Fittipaldi Lotus-Ford
1971 Grand Prix niet verreden.
1970 Pedro Rodríguez BRM
1969 Grand Prix niet verreden.
1968 Bruce McLaren McLaren-Ford
1967 Dan Gurney Eagle-Weslake
1966 John Surtees Ferrari
1965 Jim Clark Lotus-Climax
1964 Jim Clark Lotus-Climax
1963 Jim Clark Lotus-Climax
1962 Jim Clark Lotus-Climax
1961 Phil Hill Ferrari
1960 Jack Brabham Cooper-Climax
1959 Grand Prix niet verreden.
1958 Tony Brooks Vanwall
1957 Grand Prix niet verreden.
1956 Peter Collins Lancia-Ferrari
1955 Juan Manuel Fangio Mercedes
1954 Juan Manuel Fangio Maserati
1953 Alberto Ascari Ferrari
1952 Alberto Ascari Ferrari
1951 Giuseppe Farina Alfa Romeo
1950 Juan Manuel Fangio Alfa Romeo
1949 Louis Rosier Talbot
1948 Grand Prix niet verreden.
1947 Jean-Pierre Wimille Alfa Romeo
1946
-
1940
Grand Prix niet verreden vanwege de Tweede Wereldoorlog.
1939 Hermann Lang Mercedes-Benz
1938 Grand Prix niet verreden.
1937 Rudolf Hasse Auto-Union
1937
-
1936
Grand Prix niet verreden.
1935 Rudolf Caracciola Mercedes-Benz
1934 René Dreyfus Bugatti
1933 Tazio Nuvolari Maserati
1932 Grand Prix niet verreden.
1931 William Grover-Williams
Carlo A. Conelli
Bugatti
1930 Louis Chiron Bugatti
1929
-
1926
Grand Prix niet verreden.
1925 Antonio Ascari Alfa Romeo

Meeste overwinningen

Michael Schumacher is de succesvolste coureur op Spa-Francorchamps met zes overwinningen (1992, 1995, 1996, 1997, 2001 en 2002). Hij wordt op de voet gevolgd door Ayrton Senna en Lewis Hamilton, ieder met vijf zeges.

Meeste pole positions

Het recordaantal pole positions staat op naam van Lewis Hamilton. Hij mocht tijdens de Grand Prix van België zes keer vanaf plek één vertrekken. 

Snelste ronde record 

Het ronderecord op Spa-Francorchamps staat op naam van Sergio Perez, die in 2024 in zijn Red Bull een tijd van 1:44.701 klokte.

Ziggo Sport Race Café
Gratis op Ziggo Sport kanaal 14

De gezelligste racekroeg van Nederland!
Met scherpe analyses: 

Ziggo Sport Racing

Over Circuit de Spa-Francorchamps

Het Circuit de Spa-Francorchamps is een van de meest uitdagende circuits ter wereld en geliefd bij zowel coureurs als fans. De baan ligt in de heuvels van de Belgische Ardennen en wordt gekenmerkt door lange rechte stukken, snelle bochten en flinke hoogteverschillen. Met een lengte van 7,004 kilometer is het het langste circuit op de Formule 1-kalender.

Circuit GP België: Spa-Francorchamps Formule 1

Kenmerken van het Circuit de Spa-Francorchamps

Spa-Francorchamps combineert technische secties met hoge snelheden en uitdagende bochtencombinaties. Eau Rouge en Raidillon vormen een van de beroemdste in de autosport. Coureurs razen er met ruim 300 km/u de heuvel op en worden blootgesteld aan enorme G-krachten.

Door de jaren heen heeft Spa-Francorchamps heel wat verbouwingen gekend, maar ook in de meest recente lay-out is het circuit nog steeds een snel parcours. Het telt 19 bochten, waarbij de rijders slechts bij enkele vol in de remmen hoeven. Tijdens de GP van België kunnen de coureurs profiteren van twee DRS-zones. In totaal worden er 44 rondes afgelegd, waarmee de raceafstand van deze Grand Prix uitkomt op ruim 308 kilometer.

Eerste Grand Prix:
1950
Lengte:
7,004 kilometer
Aantal rondes:
44
Raceafstand:
308,052 kilometer
Locatie:
Francorchamps
Bochten:
19
Meeste overwinningen:
Michael Schumacher (6)
Maximale snelheid:
320 km/u
Ronderecord: 1:46.286 
Valtteri Bottas (2018)

Uitdagingen van het Circuit de Spa-Francorchamps

Spa-Francorchamps is berucht om het onvoorspelbare weer. Door de ligging in de Ardennen kan het aan de ene kant van het circuit regenen, terwijl het elders droog blijft. Dit maakt strategische beslissingen tijdens de race extra uitdagend.

De lange rechte stukken, zoals het Kemmel Straight, bieden uitstekende inhaalmogelijkheden. Tegelijkertijd zorgt de bochtige tweede sector, met onder andere Speakers Corner, Pouhon en Fagnes, voor een technische uitdaging waarbij balans en downforce cruciaal zijn.

Daarnaast vergt het circuit veel van de auto en coureur. De lange ronden zorgen ervoor dat bandenmanagement een grote rol speelt. Omdat Spa een van de snelste circuits is, moeten de teams een goede balans vinden tussen topsnelheid en grip in de bochten.

Als sportfan zit je goed bij Ziggo
Krijg je geen genoeg van de Formule 1? Dan hebben we nóg meer sportplezier voor je: