F1 Brazilië 2025
De Grand Prix van Brazilië is een van de meest geliefde races onder Formule 1-fans en is in 2025 de eenentwintigste race van het Formule 1-seizoen. Het spektakel vindt plaats op het Autódromo José Carlos Pace, beter bekend als Interlagos. In het weekend van 7 t/m 9 november strijden de coureurs hier om de zege. De race gaat op zondag om 18.00 uur Nederlandse tijd van start. Hieronder vind je alles wat je moet weten over de GP van Brazilië.
Programma Formule 1 GP van Brazilië 2025
Beleef de Formule 1 bij Viaplay met Ziggo
Laatste update: 11 maart 2025
Live naar de Grand Prix van Brazilië kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:
Vrijdag 7 november - Vrije training 1 en Sprintkwalificatie
Nederlandse tijd | Wat |
Waar |
---|---|---|
15.30 - 16.30 |
Vrije training 1 |
Viaplay |
19.30 - 20.14 |
Sprintkwalificatie | |
22.30 - 23.45 | Ziggo Sport Race Café | Ziggo Sport |
Zaterdag 8 november - Sprintrace en Kwalificatie
Zondag 9 november - Race
Nederlandse tijd | Wat |
Waar |
---|---|---|
18.00 - 20.00 |
Race |
Zo kijk je de GP van Brazilië in 2025
Met Viaplay bij Ziggo
Formule 1 kijk je bij Ziggo op al je favoriete apparaten met de Viaplay app. Heb je Viaplay besteld bij Ziggo? Start de app dan via kanaal 154 op je mediabox. Meer weten over wat je nodig hebt?
Over de Formule 1 GP van Brazilië
De Grand Prix van Brazilië (officieel sinds 2021: de Grand Prix van São Paulo) staat garant voor spectaculaire races en onvergetelijke momenten. Het Autódromo José Carlos Pace (Interlagos), gelegen in de miljoenenstad São Paulo, is een van de kortere maar meest uitdagende circuits op de kalender. Met zijn technische bochten, waaronder de ‘Senna S’-combinatie, flinke hoogteverschillen en rechte stukken biedt deze racebaan een combinatie van precisie en topsnelheid.
Of het nu droog blijft of de coureurs en hun teams juist plotseling overvallen worden door tropische regenbuien, de Grand Prix van Brazilië levert altijd spektakel op. In 2025 kunnen we opnieuw een onvoorspelbare en intense strijd verwachten op het legendarische circuit van Interlagos. Wordt het verloop van de F1 in Brazilië, met op zaterdag ook nog de sprintrace, doorslaggevend voor de WK-titel?
De geschiedenis van de Grand Prix van Brazilië
De eerste Formule 1 Grand Prix van Brazilië werd in 1973 verreden op Autódromo José Carlos Pace (Interlagos), een circuit dat dateert van 1940. In de beginjaren was het een van de zwaarste en meest veeleisende circuits vanwege de lange, hobbelige baan en de intense hitte. Sinds 1990 wordt de race gehouden op de ingekorte versie van Interlagos, maar de spanning en uitdaging zijn gebleven.
Brazilië heeft een rijke Formule 1-geschiedenis met roemruchte coureurs als Ayrton Senna, Nelson Piquet en Emerson Fittipaldi. De race heeft door de jaren heen memorabele momenten opgeleverd, zoals Senna’s emotionele eerste thuisoverwinning in 1991, de dramatische titelstrijd tussen Lewis Hamilton en Felipe Massa in 2008, en Max Verstappens onvergetelijke masterclass in de regen tijdens de GP in 2016.
Ook in recente jaren blijft de Grand Prix van Brazilië een race waarin alles kan gebeuren. De wisselende weersomstandigheden en het unieke karakter van de baan zorgen ervoor dat strategie en bandenkeuze cruciaal zijn.
Sprintrace Brazilië
Sinds de introductie van de F1 Sprint in 2021 is er op Interlagos tot nu toe altijd een sprintrace gehouden. Vorig jaar wist Lando Norris extra WK-punten te scoren met zijn overwinning in de F1 Sprint van Brazilië, nadat hij Oscar Piastri in de slotfase had ingehaald. Piastri leidde de gehele sprintrace vanaf poleposition, maar kreeg de opdracht om zijn McLaren-teamgenoot voorbij te laten. Dit seizoen gaan op zaterdag 8 november om 15.00 uur Nederlandse tijd de lichten op groen voor de sprintrace van Brazilië. Hierna volgt er nog één F1 Sprint, tijdens de GP van Qatar.
Positie |
Coureur |
Team |
Rondes | Tijd / Oorzaak Uitval | Startpositie |
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT | 69 | 2:06:54.430 | 17 |
2 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | 69 | (+19.477) | 4 |
3 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | 69 | (+22.532) | 13 |
4 | George Russell | Mercedes | 69 | (+23.265) | 2 |
5 | Charles Leclerc | Ferrari | 69 | (+30.177) | 6 |
6 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | 69 | (+31.273) | 1 ( pole position ) |
7 | Yuki Tsunoda | RB-Honda RBPT | 69 | (+42.056) | 3 |
8 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | 69 | (+44.943) | 8 |
9 | Liam Lawson | RB-Honda RBPT | 69 | (+50.452) | 5 |
10 | Lewis Hamilton | Mercedes | 69 | (+50.753) | 14 |
11 | Sergio Pérez | Red Bull Racing-Honda RBPT | 69 | (+51.531) | 12 |
12 | Oliver Bearman | Haas-Ferrari | 69 | (+57.085) | 15 |
13 | Valtteri Bottas | Kick Sauber-Ferrari | 69 | (+1:3.588) | 11 |
14 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | 69 | (+1:18.049) | 9 |
15 | Zhou Guanyu | Kick Sauber-Ferrari | 69 | (+1:19.649) | 19 |
16 | Carlos Sainz jr. | Ferrari | 38 | Ongeluk | Pit |
17 | Franco Colapinto | Williams-Mercedes | 30 | Ongeluk | 16 |
DNS | Alexander Albon | Williams-Mercedes | 0 | Schade kwalificatie | − 2 |
DNS | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | 0 | Ongeluk | − 3 |
DSQ | Nico Hülkenberg | Haas-Ferrari | 30 | Duwstart | 18 |
Jaar | Coureur | Team |
2024 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT |
2023 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT |
2022 | George Russell | Mercedes |
2021 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2020 | Grand Prix afgelast vanwege de coronapandemie. | |
2019 | Max Verstappen | Red Bull-Honda |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2017 | Sebastian Vettel | Ferrari |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes |
2014 | Nico Rosberg | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault |
2012 | Jenson Button | McLaren-Mercedes |
2011 | Mark Webber | Red Bull-Renault |
2010 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault |
2009 | Mark Webber | Red Bull-Renault |
2008 | Felipe Massa | Ferrari |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari |
2006 | Felipe Massa | Ferrari |
2005 | Juan Pablo Montoya | McLaren-Mercedes |
2004 | Juan Pablo Montoya | Williams-BMW |
2003 | Giancarlo Fisichella | Jordan-Ford |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari |
2001 | David Coulthard | McLaren-Mercedes |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams-Renault |
1996 | Damon Hill | Williams-Renault |
1995 | Michael Schumacher | Benetton-Renault |
1994 | Michael Schumacher | Benetton-Ford |
1993 | Ayrton Senna | McLaren-Ford |
1992 | Nigel Mansell | Williams-Renault |
1991 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1990 | Alain Prost | Ferrari |
1989 | Nigel Mansell | Ferrari |
1988 | Alain Prost | McLaren-Honda |
1987 | Alain Prost | McLaren-TAG |
1986 | Nelson Piquet | Williams-Honda |
1985 | Alain Prost | McLaren-TAG |
1984 | Alain Prost | McLaren-TAG |
1983 | Nelson Piquet | Brabham-BMW |
1982 | Alain Prost | Renault |
1981 | Carlos Reutemann | Williams-Ford |
1980 | René Arnoux | Renault |
1979 | Jacques Laffite | Ligier-Ford |
1978 | Carlos Reutemann | Ferrari |
1977 | Carlos Reutemann | Ferrari |
1976 | Niki Lauda | Ferrari |
1975 | Carlos Pace | Brabham-Ford |
1974 | Emerson Fittipaldi | McLaren-Ford |
1973 | Emerson Fittipaldi | Lotus-Ford |
1972 | Carlos Reutemann | Brabham-Ford |
Meeste overwinningen
Alain Prost is de recordhouder met zes overwinningen in Brazilië, waarvan vijf op Interlagos en één op het Jacarepagua-circuit in Rio de Janeiro. Onder de huidige coureurs zijn Max Verstappen en Lewis Hamilton het succesvolst met allebei drie overwinningen.
Meeste pole positions
Ayrton Senna staat aan de top als het gaat om polepositions in deze Grand Prix. De Braziliaanse volksheld veroverde maar liefst zes keer de eerste startplek. Drie op Interlagos en drie op Jacarepagua.
Snelste ronde record
Het baanrecord op Interlagos staat op naam van Valtteri Bottas. De Finse coureur zette in 2018 in zijn Mercedes een tijd neer van 1:10.540.
De gezelligste racekroeg van Nederland!
Met scherpe analyses:
Over Autódromo José Carlos Pace (Interlagos)
Het Autódromo José Carlos Pace ten zuiden van São Paulo kennen de meeste autosportliefhebbers als Interlagos. Het circuit is vernoemd naar de Braziliaanse coureur José Carlos Pace, die in 1975 zijn enige F1-overwinning behaalde op deze baan. Het is een van de weinige circuits waar tegen de klok in wordt gereden, wat een extra fysieke uitdaging vormt voor de coureurs.
Met een lengte van 4,309 kilometer en 15 bochten is het een van de kortere banen op de F1-kalender, maar de mix van snelle bochten, technische secties en hoogteverschillen maken de Grand Prix van Brazilië een van de meest veeleisende van het seizoen. Coureurs leggen tijdens de race 71 ronden af, wat neerkomt op een totale afstand van 305,879 kilometer. Interlagos heeft twee DRS-zones, zodat inhalen gemakkelijker wordt gemaakt.
Kenmerken van Interlagos
Interlagos heeft een lay-out die het beste van mens en machine vraagt. Het is een snel circuit met lange rechte stukken en veel ruime bochten in combinatie met aanzienlijke hoogteverschillen. De eerste sector begint direct na start/finish met de beroemde ‘Senna S’, een combinatie van bochten waarin grip en balans essentieel zijn. Hier kunnen coureurs met een slimme lijn een inhaalactie inzetten.
De middensector is een bochtig en technisch gedeelte, waarin een goede mechanische grip en een uitgebalanceerde afstelling cruciaal zijn. Dit is het stuk waar de verschillen tussen de Formule 1-auto's goed zichtbaar worden. In de laatste sector van Interlagos draait alles om topsnelheid, met onder andere de lange klim van 10% naar het rechte stuk van start-finish, waar de slipstream en DRS voor extra spektakel zorgen.
Eerste Grand Prix: 1973 |
Lengte: 4,309 kilometer |
Aantal rondes: 71 |
Raceafstand: 305,909 kilometer |
Locatie: São Paulo |
Bochten: 15 |
Meeste overwinningen: Michael Schumacher (4) |
Maximale snelheid: 323 km/u |
Ronderecord: 1:10.540 (Valtteri Bottas 2018) |
Uitdagingen van Interlagos
De combinatie van hoogteverschillen, snelle en langzame bochten en de onvoorspelbare weersomstandigheden maken de race op het circuit van Interlagos nooit saai. De baan ligt bovendien op 800 meter boven zeeniveau, wat invloed heeft op de prestaties van de motoren en de aerodynamica.
Een van de grootste uitdagingen is de hobbelige ondergrond, waardoor de afstelling van de auto een compromis moet zijn tussen stabiliteit en snelheid. Dit maakt het extra lastig om de perfecte balans te vinden tussen mechanische grip en aerodynamische efficiëntie.
Ook speelt het weer een grote rol. Regenbuien kunnen onverwacht en snel opdoemen, wat steevast zorgt voor chaotische races. De coureurs moeten constant anticiperen op veranderende gripniveaus en de teams moeten flexibel blijven in het timen van hun pitstops. Dat alles maakt de Grand Prix van Brazilië elk jaar weer een genot om naar te kijken.
Als sportfan zit je goed bij Ziggo
Krijg je geen genoeg van de Formule 1? Dan hebben we nóg meer sportplezier voor je: