Direct naar inhoud

F1 Brazilië 2025

Zondag 9 november om 18.00 uur Nederlandse tijd live op Viaplay

 

De Grand Prix van Brazilië is een van de meest geliefde races onder Formule 1-fans en is in 2025 de eenentwintigste race van het Formule 1-seizoen. Het spektakel vindt plaats op het Autódromo José Carlos Pace, beter bekend als Interlagos. In het weekend van 7 t/m 9 november strijden de coureurs hier om de zege. De race gaat op zondag om 18.00 uur Nederlandse tijd van start. Hieronder vind je alles wat je moet weten over de GP van Brazilië. 

Programma Formule 1 GP van Brazilië 2025

Beleef de Formule 1 bij Viaplay met Ziggo

Laatste update: 11 maart 2025

Live naar de Grand Prix van Brazilië kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:

Vrijdag 7 november - Vrije training 1 en Sprintkwalificatie

Racetijden
Nederlandse tijd

Wat

Waar

15.30 - 16.30

Vrije training 1

Viaplay

19.30 - 20.14

Sprintkwalificatie
22.30 - 23.45 Ziggo Sport Race Café  Ziggo Sport

Zaterdag 8 november - Sprintrace en Kwalificatie

Racetijden
Nederlandse tijd

Wat

Waar

15.00 - 16.00

Sprintrace

Viaplay

19.00 - 20.00

Kwalificatie

Viaplay

Zondag 9 november - Race

Racetijden
Nederlandse tijd

Wat

Waar

18.00 - 20.00

Race

Viaplay

F1 van Australië kijken met Ziggo

Zo kijk je de GP van Brazilië in 2025

Met Viaplay bij Ziggo

Formule 1 kijk je bij Ziggo op al je favoriete apparaten met de Viaplay app. Heb je Viaplay besteld bij Ziggo? Start de app dan via kanaal 154 op je mediabox. Meer weten over wat je nodig hebt?

Over de Formule 1 GP van Brazilië

De Grand Prix van Brazilië (officieel sinds 2021: de Grand Prix van São Paulo) staat garant voor spectaculaire races en onvergetelijke momenten. Het Autódromo José Carlos Pace (Interlagos), gelegen in de miljoenenstad São Paulo, is een van de kortere maar meest uitdagende circuits op de kalender. Met zijn technische bochten, waaronder de ‘Senna S’-combinatie, flinke hoogteverschillen en rechte stukken biedt deze racebaan een combinatie van precisie en topsnelheid.

Of het nu droog blijft of de coureurs en hun teams juist plotseling overvallen worden door tropische regenbuien, de Grand Prix van Brazilië levert altijd spektakel op. In 2025 kunnen we opnieuw een onvoorspelbare en intense strijd verwachten op het legendarische circuit van Interlagos. Wordt het verloop van de F1 in Brazilië, met op zaterdag ook nog de sprintrace, doorslaggevend voor de WK-titel?

De geschiedenis van de Grand Prix van Brazilië

De eerste Formule 1 Grand Prix van Brazilië werd in 1973 verreden op Autódromo José Carlos Pace (Interlagos), een circuit dat dateert van 1940. In de beginjaren was het een van de zwaarste en meest veeleisende circuits vanwege de lange, hobbelige baan en de intense hitte. Sinds 1990 wordt de race gehouden op de ingekorte versie van Interlagos, maar de spanning en uitdaging zijn gebleven.

Brazilië heeft een rijke Formule 1-geschiedenis met roemruchte coureurs als Ayrton Senna, Nelson Piquet en Emerson Fittipaldi. De race heeft door de jaren heen memorabele momenten opgeleverd, zoals Senna’s emotionele eerste thuisoverwinning in 1991, de dramatische titelstrijd tussen Lewis Hamilton en Felipe Massa in 2008, en Max Verstappens onvergetelijke masterclass in de regen tijdens de GP in 2016.

Ook in recente jaren blijft de Grand Prix van Brazilië een race waarin alles kan gebeuren. De wisselende weersomstandigheden en het unieke karakter van de baan zorgen ervoor dat strategie en bandenkeuze cruciaal zijn.

Sprintrace Brazilië

Sinds de introductie van de F1 Sprint in 2021 is er op Interlagos tot nu toe altijd een sprintrace gehouden. Vorig jaar wist Lando Norris extra WK-punten te scoren met zijn overwinning in de F1 Sprint van Brazilië, nadat hij Oscar Piastri in de slotfase had ingehaald. Piastri leidde de gehele sprintrace vanaf poleposition, maar kreeg de opdracht om zijn McLaren-teamgenoot voorbij te laten. Dit seizoen gaan op zaterdag 8 november om 15.00 uur Nederlandse tijd de lichten op groen voor de sprintrace van Brazilië. Hierna volgt er nog één F1 Sprint, tijdens de GP van Qatar.

Positie 

Coureur

Team 

Rondes  Tijd / Oorzaak Uitval Startpositie 
1 Max Verstappen Red Bull Racing-Honda RBPT 69 2:06:54.430 17
2 Esteban Ocon Alpine-Renault 69 (+19.477) 4
3 Pierre Gasly Alpine-Renault 69 (+22.532) 13
4 George Russell Mercedes 69 (+23.265) 2
5 Charles Leclerc Ferrari 69 (+30.177) 6
6 Lando Norris McLaren-Mercedes 69 (+31.273) 1 ( pole position )
7 Yuki Tsunoda RB-Honda RBPT 69 (+42.056) 3
8 Oscar Piastri McLaren-Mercedes 69 (+44.943) 8
9 Liam Lawson RB-Honda RBPT 69 (+50.452) 5
10 Lewis Hamilton Mercedes 69 (+50.753) 14
11 Sergio Pérez Red Bull Racing-Honda RBPT 69 (+51.531) 12
12 Oliver Bearman Haas-Ferrari 69 (+57.085) 15
13 Valtteri Bottas Kick Sauber-Ferrari 69 (+1:3.588) 11
14 Fernando Alonso Aston Martin-Mercedes 69 (+1:18.049) 9
15 Zhou Guanyu Kick Sauber-Ferrari 69 (+1:19.649) 19
16 Carlos Sainz jr. Ferrari 38 Ongeluk Pit
17 Franco Colapinto Williams-Mercedes 30 Ongeluk 16
DNS Alexander Albon Williams-Mercedes 0 Schade kwalificatie − 2
DNS Lance Stroll Aston Martin-Mercedes 0 Ongeluk − 3
DSQ Nico Hülkenberg Haas-Ferrari 30 Duwstart 18

Winnaar GP
Jaar Coureur Team 
2024 Max Verstappen Red Bull Racing-Honda RBPT
2023 Max Verstappen Red Bull Racing-Honda RBPT
2022 George Russell Mercedes
2021 Lewis Hamilton Mercedes
2020 Grand Prix afgelast vanwege de coronapandemie.
2019 Max Verstappen Red Bull-Honda
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Sebastian Vettel Ferrari
2016 Lewis Hamilton Mercedes
2015 Nico Rosberg Mercedes
2014 Nico Rosberg Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull-Renault
2012 Jenson Button McLaren-Mercedes
2011 Mark Webber Red Bull-Renault
2010 Sebastian Vettel Red Bull-Renault
2009 Mark Webber Red Bull-Renault
2008 Felipe Massa Ferrari
2007 Kimi Räikkönen Ferrari
2006 Felipe Massa Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes
2004 Juan Pablo Montoya Williams-BMW
2003 Giancarlo Fisichella Jordan-Ford
2002 Michael Schumacher Ferrari
2001 David Coulthard McLaren-Mercedes
2000 Michael Schumacher Ferrari
1999 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1998 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1997 Jacques Villeneuve Williams-Renault
1996 Damon Hill Williams-Renault
1995 Michael Schumacher Benetton-Renault
1994 Michael Schumacher Benetton-Ford
1993 Ayrton Senna McLaren-Ford
1992 Nigel Mansell Williams-Renault
1991 Ayrton Senna McLaren-Honda
1990 Alain Prost Ferrari
1989 Nigel Mansell Ferrari
1988 Alain Prost McLaren-Honda
1987 Alain Prost McLaren-TAG
1986 Nelson Piquet Williams-Honda
1985 Alain Prost McLaren-TAG
1984 Alain Prost McLaren-TAG
1983 Nelson Piquet Brabham-BMW
1982 Alain Prost Renault
1981 Carlos Reutemann Williams-Ford
1980 René Arnoux Renault
1979 Jacques Laffite Ligier-Ford
1978 Carlos Reutemann Ferrari
1977 Carlos Reutemann Ferrari
1976 Niki Lauda Ferrari
1975 Carlos Pace Brabham-Ford
1974 Emerson Fittipaldi McLaren-Ford
1973 Emerson Fittipaldi Lotus-Ford
1972 Carlos Reutemann Brabham-Ford

Meeste overwinningen

Alain Prost is de recordhouder met zes overwinningen in Brazilië, waarvan vijf op Interlagos en één op het Jacarepagua-circuit in Rio de Janeiro. Onder de huidige coureurs zijn Max Verstappen en Lewis Hamilton het succesvolst met allebei drie overwinningen.

Meeste pole positions

Ayrton Senna staat aan de top als het gaat om polepositions in deze Grand Prix. De Braziliaanse volksheld veroverde maar liefst zes keer de eerste startplek. Drie op Interlagos en drie op Jacarepagua.

Snelste ronde record 

Het baanrecord op Interlagos staat op naam van Valtteri Bottas. De Finse coureur zette in 2018 in zijn Mercedes een tijd neer van 1:10.540.

Ziggo Sport Race Café
Gratis op Ziggo Sport kanaal 14

De gezelligste racekroeg van Nederland!
Met scherpe analyses: 

Ziggo Sport Racing

Over Autódromo José Carlos Pace (Interlagos)

Het Autódromo José Carlos Pace ten zuiden van São Paulo kennen de meeste autosportliefhebbers als Interlagos. Het circuit is vernoemd naar de Braziliaanse coureur José Carlos Pace, die in 1975 zijn enige F1-overwinning behaalde op deze baan. Het is een van de weinige circuits waar tegen de klok in wordt gereden, wat een extra fysieke uitdaging vormt voor de coureurs.

Met een lengte van 4,309 kilometer en 15 bochten is het een van de kortere banen op de F1-kalender, maar de mix van snelle bochten, technische secties en hoogteverschillen maken de Grand Prix van Brazilië een van de meest veeleisende van het seizoen. Coureurs leggen tijdens de race 71 ronden af, wat neerkomt op een totale afstand van 305,879 kilometer. Interlagos heeft twee DRS-zones, zodat inhalen gemakkelijker wordt gemaakt.

Circuit Interlagos Brazilië Formule 1

Kenmerken van Interlagos

Interlagos heeft een lay-out die het beste van mens en machine vraagt. Het is een snel circuit met lange rechte stukken en veel ruime bochten in combinatie met aanzienlijke hoogteverschillen. De eerste sector begint direct na start/finish met de beroemde ‘Senna S’, een combinatie van bochten waarin grip en balans essentieel zijn. Hier kunnen coureurs met een slimme lijn een inhaalactie inzetten.

De middensector is een bochtig en technisch gedeelte, waarin een goede mechanische grip en een uitgebalanceerde afstelling cruciaal zijn. Dit is het stuk waar de verschillen tussen de Formule 1-auto's goed zichtbaar worden. In de laatste sector van Interlagos draait alles om topsnelheid, met onder andere de lange klim van 10% naar het rechte stuk van start-finish, waar de slipstream en DRS voor extra spektakel zorgen.

Eerste Grand Prix:
1973
Lengte:
  4,309 kilometer
Aantal rondes:
71
Raceafstand:
 305,909 kilometer
Locatie:
São Paulo
Bochten:
15
Meeste overwinningen:
Michael Schumacher (4)
Maximale snelheid:
323 km/u
Ronderecord: 1:10.540
(Valtteri Bottas 2018)

Uitdagingen van Interlagos

De combinatie van hoogteverschillen, snelle en langzame bochten en de onvoorspelbare weersomstandigheden maken de race op het circuit van Interlagos nooit saai. De baan ligt bovendien op 800 meter boven zeeniveau, wat invloed heeft op de prestaties van de motoren en de aerodynamica.

Een van de grootste uitdagingen is de hobbelige ondergrond, waardoor de afstelling van de auto een compromis moet zijn tussen stabiliteit en snelheid. Dit maakt het extra lastig om de perfecte balans te vinden tussen mechanische grip en aerodynamische efficiëntie.

Ook speelt het weer een grote rol. Regenbuien kunnen onverwacht en snel opdoemen, wat steevast zorgt voor chaotische races. De coureurs moeten constant anticiperen op veranderende gripniveaus en de teams moeten flexibel blijven in het timen van hun pitstops. Dat alles maakt de Grand Prix van Brazilië elk jaar weer een genot om naar te kijken.

Als sportfan zit je goed bij Ziggo
Krijg je geen genoeg van de Formule 1? Dan hebben we nóg meer sportplezier voor je: