Direct naar inhoud

F1 Monza (Italië) 2025

Zondag 7 september om 15.00 uur Nederlandse tijd live op Viaplay

 

De Grand Prix van Italië is een van de meest tot de verbeelding sprekende races in de Formule 1. Het legendarische Autodromo Nazionale Monza vormt het decor van de zestiende confrontatie dit seizoen. Van 5 t/m 7 september strijden de coureurs er op topsnelheid om de overwinning. Lees hieronder alles over de GP van Italië en het beroemde circuit van Monza.

Programma F1 Monza 2025

Beleef de Formule 1 bij Viaplay met Ziggo

Laatste update: 4 maart 2025

Live naar de Grand Prix van Monza kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:

Vrijdag 5 september - Vrije training 1 en Vrije training 2

Tijd

Wat

Waar

13.30 - 14.30 

Vrije training 1

Viaplay

17.00 - 18.00 

Vrije training 2

Viaplay

22.30 - 23.45 Ziggo Sport Race Café  Ziggo Sport

Zaterdag 6 september - Vrije training 3 en Kwalificatie

Tijd

Wat

Waar

12.30 - 13.30

Vrije training 3

Viaplay

16.00 - 17.00

Kwalificatie

Viaplay

Zondag 7 september - Race

Tijd

Wat

Waar

15.00 - 17.00

Race

Viaplay

F1 van Australië kijken met Ziggo

Zo kijk je de F1 van Monza in 2025

Met Viaplay bij Ziggo

Formule 1 kijk je bij Ziggo op al je favoriete apparaten met de Viaplay app. Heb je Viaplay besteld bij Ziggo? Start de app dan via kanaal 154 op je mediabox. Meer weten over wat je nodig hebt?

Over de Grand Prix van Monza

De Grand Prix van Italië is een klassieker binnen de Formule 1 en stond al op de kalender tijdens het allereerste wereldkampioenschap in 1950. De lange rechte stukken en snelle chicanes van Monza zorgen vrijwel altijd voor een intense race, waarin de DRS en de slipstream belangrijke wapens zijn in de strijd om de punten.

Monza is ook een van de meest sfeervolle F1-races van het jaar. Duizenden gepassioneerde tifosi (de Italiaanse Ferrari-fans) vullen de tribunes en creëren een unieke ambiance. De steun voor Ferrari is ongekend en een overwinning van Lewis Hamilton of Charles Leclerc zal een explosie van vreugde op en rond het circuit tot gevolg hebben.

Kortom, met de passie van de fans langs de baan en de unieke eigenschappen van het circuit zelf is de Grand Prix van Italië 2025 een klassieker in de maak!

De geschiedenis van de Grand Prix van Monza

De Grand Prix van Italië kent een rijke historie en werd voor het eerst verreden in 1922. Sinds de oprichting van het Formule 1-kampioenschap in 1950 heeft Monza vrijwel elke editie van de Italiaanse GP gehost, met uitzondering van 1980 toen de F1-race één keer in Imola werd gehouden.

Het circuit heeft door de decennia heen een groot aantal legendarische races opgeleverd. Zo was er de dramatische overwinning van Phil Hill in 1961, die werd overschaduwd door het tragische ongeluk van Wolfgang von Trips. Ook zal menig F1-liefhebber terugdenken aan de geweldige strijd op Monza tussen Fernando Alonso, Jenson Button en Sebastian Vettel in 2011. En een van de meest memorabele recente edities vond plaats in 2020, toen Pierre Gasly zijn eerste Formule 1-zege behaalde in een zinderende race.

Monza heeft ook vaak als decor gediend voor indrukwekkende statistieken. Zo behaalde Michael Schumacher er in 2003 zijn vijftigste overwinning voor Ferrari. En Lewis Hamilton evenaarde het record van de meeste F1-overwinningen op Monza in 2018.

Positie 

Coureur

Team 

Rondes  Tijd / Oorzaak Uitval Startpositie 
1 Charles Leclerc Ferrari 53 1:14:40.727 4
2 Oscar Piastri McLaren-Mercedes 53 (+2.664) 2
3 Lando Norris McLaren-Mercedes 53 (+6.153) 1
4 Carlos Sainz jr. Ferrari 53 (+15.621) 5
5 Lewis Hamilton Mercedes 53 (+22.820) 6
6 Max Verstappen Red Bull Racing-Honda RBPT 53 (+37.932) 7
7 George Russell Mercedes 53 (+39.715) 3
8 Sergio Pérez Red Bull Racing-Honda RBPT 53 (+54.148) 8
9 Alexander Albon Williams-Mercedes 53 (+1:7.456) 9
10 Kevin Magnussen Haas-Ferrari 53 (+1:8.302) 13
11 Fernando Alonso Aston Martin-Mercedes 53 (+1:8.495) 11
12 Franco Colapinto Williams-Mercedes 53 (+1:21.308) 18
13 Daniel Ricciardo RB-Honda RBPT 53 (+1:33.452) 12
14 Esteban Ocon Alpine-Renault 52 (+1 ronde) 15
15 Pierre Gasly Alpine-Renault 52 (+1 ronde) 14
16 Valtteri Bottas Kick Sauber-Ferrari 52 (+1 ronde) 19
17 Nico Hülkenberg Haas-Ferrari 52 (+1 ronde) 10
18 Zhou Guanyu Kick Sauber-Ferrari 52 (+1 ronde) 20
19 Lance Stroll Aston Martin-Mercedes 52 (+1 ronde) 17
DNF Yuki Tsunoda RB-Honda RBPT 7 Motor mist vermogen 16

Winnaar GP
Jaar Coureur Team 
2024 Charles Leclerc Ferrari
2023 Max Verstappen Red Bull Racing-Honda RBPT
2022 Max Verstappen Red Bull Racing-RBPT
2021 Daniel Ricciardo McLaren-Mercedes
2020 Pierre Gasly AlphaTauri-Honda
2019 Charles Leclerc Ferrari
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes
2014 Lewis Hamilton Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault
2012 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2011 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault
2010 Fernando Alonso Ferrari
2009 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes
2008 Sebastian Vettel Toro Rosso-Ferrari
2007 Fernando Alonso McLaren-Mercedes
2006 Michael Schumacher Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes
2004 Rubens Barrichello Ferrari
2003 Michael Schumacher Ferrari
2002 Rubens Barrichello Ferrari
2001 Juan Pablo Montoya Williams-BMW
2000 Michael Schumacher Ferrari
1999 Heinz-Harald Frentzen Jordan-Mugen-Honda
1998 Michael Schumacher Ferrari
1997 David Coulthard McLaren-Mercedes
1996 Michael Schumacher Ferrari
1995 Johnny Herbert Benetton-Renault
1994 Damon Hill Williams-Renault
1993 Damon Hill Williams-Renault
1992 Ayrton Senna McLaren-Honda
1991 Nigel Mansell Williams-Renault
1990 Ayrton Senna McLaren-Honda
1989 Alain Prost McLaren-Honda
1988 Gerhard Berger Ferrari
1987 Nelson Piquet Williams-Honda
1986 Nelson Piquet Williams-Honda
1985 Alain Prost McLaren-TAG
1984 Niki Lauda McLaren-TAG
1983 Nelson Piquet Brabham-BMW
1982 René Arnoux Renault
1981 Alain Prost Renault
1980 Nelson Piquet Brabham-Ford
1979 Jody Scheckter Ferrari
1978 Niki Lauda Brabham-Alfa Romeo
1977 Mario Andretti Lotus-Ford
1976 Ronnie Peterson March-Ford
1975 Clay Regazzoni Ferrari
1974 Ronnie Peterson Lotus-Ford
1973 Ronnie Peterson Lotus-Ford
1972 Emerson Fittipaldi Lotus-Ford
1971 Peter Gethin BRM
1970 Clay Regazzoni Ferrari
1969 Jackie Stewart Matra-Ford
1968 Denny Hulme McLaren-Ford
1967 John Surtees Honda
1966 Ludovico Scarfiotti Ferrari
1965 Jackie Stewart BRM
1964 John Surtees Ferrari
1963 Jim Clark Lotus-Climax
1962 Graham Hill BRM
1961 Phil Hill Ferrari
1960 Phil Hill Ferrari
1959 Stirling Moss Cooper-Climax
1958 Tony Brooks Vanwall
1957 Stirling Moss Vanwall
1956 Stirling Moss Maserati
1955 Juan Manuel Fangio Mercedes
1954 Juan Manuel Fangio Mercedes
1953 Juan Manuel Fangio Maserati
1952 Alberto Ascari Ferrari
1951 Alberto Ascari Ferrari
1950 Giuseppe Farina Alfa Romeo
1949 Alberto Ascari Ferrari
1948 Jean-Pierre Wimille Alfa Romeo
1947 Carlo Felice Trossi Alfa Romeo
1946
-
1939
Grand Prix niet verreden vanwege de Tweede Wereldoorlog.
1938 Tazio Nuvolari Auto-Union
1937 Rudolf Caracciola Mercedes-Benz
1936 Bernd Rosemeyer Auto-Union
1935 Hans Stuck Auto-Union
1934 Luigi Fagioli
Rudolf Caracciola
Mercedes-Benz
1933 Luigi Fagioli Alfa Romeo
1932 Tazio Nuvolari Alfa Romeo
1931 Giuseppe Campari
Tazio Nuvolari
Alfa Romeo
1930
1929
Grand Prix niet verreden.
1928 Louis Chiron Bugatti
1927 Robert Benoist Delage
1926 Louis Charavel Bugatti
1925 Gastone Brilli-Peri Alfa Romeo
1924 Antonio Ascari Alfa Romeo
1923 Carlo Salamano Fiat
1922 Pietro Bordino Fiat
1921 Jules Goux Ballot

Meeste overwinningen

De grote Formule 1-kampioenen Michael Schumacher en Lewis Hamilton delen het record voor de meeste overwinningen op Monza. Beide coureurs wonnen de race vijf keer.

Meeste pole positions

Lewis Hamilton kwalificeerde zich in de Grand Prix van Italië de meeste keren als beste. Hij scoorde tot nu toe zeven pole positions op Monza.

Snelste ronde record 

Het snelste Formule 1-rondje ooit gereden op Monza staat op naam van Rubens Barrichello. In 2004 legde hij de 5,793 kilometer af in de waanzinnig snelle tijd van 1:21.046.

Ziggo Sport Race Café
Gratis op Ziggo Sport kanaal 14

De gezelligste racekroeg van Nederland!
Met scherpe analyses: 

Ziggo Sport Racing

Over het Monza Circuit

Autodromo Nazionale Monza (in de volksmond kortweg: Monza) is een van de oudste en meest iconische circuits in de Formule 1. De racebaan werd geopend in 1922 en heeft sindsdien een reputatie opgebouwd als het ultieme hogesnelheidscircuit. Niet voor niets heeft Monza als bijnaam - in goed Italiaans - 'Temple of Speed'.Eén ronde op Monza is 5,793 kilometer lang en telt 11 bochten. Tijdens de race leggen de coureurs 53 ronden af, goed voor een totale raceafstand van 306,72 kilometer. Het circuit is beroemd om zijn lange rechte stukken, afgewisseld met technische chicanes en enkele uitdagende bochten. Een voorbeeld daarvan is de Curva Alboreto, die een perfecte exit vereist om snelheid mee te nemen naar het lange rechte eind bij start-finish.

Circuit Formule 1 GP Italië: Monza

Kenmerken van het Monza Circuit

Door de minimale hoeveelheid bochten en de lange rechte stukken halen de auto's op Monza de hoogste topsnelheden van het seizoen, soms boven de 360 km/u. Daarom spelen aerodynamica en motorvermogen een cruciale rol tijdens deze race.

De layout van Monza biedt volop kansen om in te halen. Coureurs kunnen gebruikmaken van twee DRS-zones en de slipstream om dichter bij hun concurrenten te komen, vooral op het rechte stuk richting de eerste chicane. Dit maakt de start van de race altijd spannend, aangezien er vaak meerdere auto's zij aan zij richting de eerste bocht denderen.

Een ander belangrijk kenmerk van de baan in Monza is de Variante Ascari, een snelle chicane in de derde sector die veel precisie en controle vereist. Een kleine fout kan hier grote gevolgen hebben voor de rondetijd tijdens de kwalificatie en de positie in de race op zondag.

Eerste Grand Prix:
1950
Lengte:
5,793 kilometer
Aantal rondes:
53
Raceafstand:
306,72 kilometer
Locatie:
Monza
Bochten:
11
Meeste overwinningen:
Hamilton & Schumacher (5)
Maximale snelheid:
327 km/u
Ronderecord: 1:21.046
(Rubens Barrichello, 2004)

Uitdagingen van het Monza Circuit

Hoewel Monza op het eerste gezicht eenvoudig lijkt door de lange rechte stukken, is het circuit technisch uitdagender dan veel mensen denken. De chicanes vragen om agressief remmen en een snelle exit, terwijl de combinatie van hoge snelheden en lage downforce ervoor zorgt dat de auto’s instabiel kunnen aanvoelen in de bochten.

Remprestaties zijn van groot belang, want in bochten als de Variante del Rettifilo en de Variante della Roggia moeten coureurs van meer dan 300 km/u terugschakelen naar lage snelheden. Een klein foutje kan leiden tot het blokkeren van de wielen of een bezoek aan de uitloopstrook.

Daarnaast zorgt de lage downforce-instelling ervoor dat de banden relatief weinig grip hebben in de bochten, wat leidt tot snellere slijtage dan op andere circuits. De teams moeten dus goed nadenken over hun strategie en bandenkeuze.

Als sportfan zit je goed bij Ziggo
Krijg je geen genoeg van de Formule 1? Dan hebben we nóg meer sportplezier voor je: