F1 Monza (Italië) 2025
De Grand Prix van Italië is een van de meest tot de verbeelding sprekende races in de Formule 1. Het legendarische Autodromo Nazionale Monza vormt het decor van de zestiende confrontatie dit seizoen. Van 5 t/m 7 september strijden de coureurs er op topsnelheid om de overwinning. Lees hieronder alles over de GP van Italië en het beroemde circuit van Monza.
Programma F1 Monza 2025
Beleef de Formule 1 bij Viaplay met Ziggo
Laatste update: 4 maart 2025
Live naar de Grand Prix van Monza kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:
Vrijdag 5 september - Vrije training 1 en Vrije training 2
Tijd | Wat |
Waar |
13.30 - 14.30 |
Vrije training 1 |
|
17.00 - 18.00 |
Vrije training 2 |
|
22.30 - 23.45 | Ziggo Sport Race Café | Ziggo Sport |
Zaterdag 6 september - Vrije training 3 en Kwalificatie
Zondag 7 september - Race
Tijd |
Wat |
Waar |
15.00 - 17.00 |
Race |
Zo kijk je de F1 van Monza in 2025
Met Viaplay bij Ziggo
Formule 1 kijk je bij Ziggo op al je favoriete apparaten met de Viaplay app. Heb je Viaplay besteld bij Ziggo? Start de app dan via kanaal 154 op je mediabox. Meer weten over wat je nodig hebt?
Over de Grand Prix van Monza
De Grand Prix van Italië is een klassieker binnen de Formule 1 en stond al op de kalender tijdens het allereerste wereldkampioenschap in 1950. De lange rechte stukken en snelle chicanes van Monza zorgen vrijwel altijd voor een intense race, waarin de DRS en de slipstream belangrijke wapens zijn in de strijd om de punten.
Monza is ook een van de meest sfeervolle F1-races van het jaar. Duizenden gepassioneerde tifosi (de Italiaanse Ferrari-fans) vullen de tribunes en creëren een unieke ambiance. De steun voor Ferrari is ongekend en een overwinning van Lewis Hamilton of Charles Leclerc zal een explosie van vreugde op en rond het circuit tot gevolg hebben.
Kortom, met de passie van de fans langs de baan en de unieke eigenschappen van het circuit zelf is de Grand Prix van Italië 2025 een klassieker in de maak!
De geschiedenis van de Grand Prix van Monza
De Grand Prix van Italië kent een rijke historie en werd voor het eerst verreden in 1922. Sinds de oprichting van het Formule 1-kampioenschap in 1950 heeft Monza vrijwel elke editie van de Italiaanse GP gehost, met uitzondering van 1980 toen de F1-race één keer in Imola werd gehouden.
Het circuit heeft door de decennia heen een groot aantal legendarische races opgeleverd. Zo was er de dramatische overwinning van Phil Hill in 1961, die werd overschaduwd door het tragische ongeluk van Wolfgang von Trips. Ook zal menig F1-liefhebber terugdenken aan de geweldige strijd op Monza tussen Fernando Alonso, Jenson Button en Sebastian Vettel in 2011. En een van de meest memorabele recente edities vond plaats in 2020, toen Pierre Gasly zijn eerste Formule 1-zege behaalde in een zinderende race.
Monza heeft ook vaak als decor gediend voor indrukwekkende statistieken. Zo behaalde Michael Schumacher er in 2003 zijn vijftigste overwinning voor Ferrari. En Lewis Hamilton evenaarde het record van de meeste F1-overwinningen op Monza in 2018.
Positie |
Coureur |
Team |
Rondes | Tijd / Oorzaak Uitval | Startpositie |
1 | Charles Leclerc | Ferrari | 53 | 1:14:40.727 | 4 |
2 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | 53 | (+2.664) | 2 |
3 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | 53 | (+6.153) | 1 |
4 | Carlos Sainz jr. | Ferrari | 53 | (+15.621) | 5 |
5 | Lewis Hamilton | Mercedes | 53 | (+22.820) | 6 |
6 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT | 53 | (+37.932) | 7 |
7 | George Russell | Mercedes | 53 | (+39.715) | 3 |
8 | Sergio Pérez | Red Bull Racing-Honda RBPT | 53 | (+54.148) | 8 |
9 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | 53 | (+1:7.456) | 9 |
10 | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 53 | (+1:8.302) | 13 |
11 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | 53 | (+1:8.495) | 11 |
12 | Franco Colapinto | Williams-Mercedes | 53 | (+1:21.308) | 18 |
13 | Daniel Ricciardo | RB-Honda RBPT | 53 | (+1:33.452) | 12 |
14 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | 52 | (+1 ronde) | 15 |
15 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | 52 | (+1 ronde) | 14 |
16 | Valtteri Bottas | Kick Sauber-Ferrari | 52 | (+1 ronde) | 19 |
17 | Nico Hülkenberg | Haas-Ferrari | 52 | (+1 ronde) | 10 |
18 | Zhou Guanyu | Kick Sauber-Ferrari | 52 | (+1 ronde) | 20 |
19 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | 52 | (+1 ronde) | 17 |
DNF | Yuki Tsunoda | RB-Honda RBPT | 7 | Motor mist vermogen | 16 |
Jaar | Coureur | Team |
2024 | Charles Leclerc | Ferrari |
2023 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT |
2022 | Max Verstappen | Red Bull Racing-RBPT |
2021 | Daniel Ricciardo | McLaren-Mercedes |
2020 | Pierre Gasly | AlphaTauri-Honda |
2019 | Charles Leclerc | Ferrari |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing-Renault |
2012 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing-Renault |
2010 | Fernando Alonso | Ferrari |
2009 | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes |
2008 | Sebastian Vettel | Toro Rosso-Ferrari |
2007 | Fernando Alonso | McLaren-Mercedes |
2006 | Michael Schumacher | Ferrari |
2005 | Juan Pablo Montoya | McLaren-Mercedes |
2004 | Rubens Barrichello | Ferrari |
2003 | Michael Schumacher | Ferrari |
2002 | Rubens Barrichello | Ferrari |
2001 | Juan Pablo Montoya | Williams-BMW |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari |
1999 | Heinz-Harald Frentzen | Jordan-Mugen-Honda |
1998 | Michael Schumacher | Ferrari |
1997 | David Coulthard | McLaren-Mercedes |
1996 | Michael Schumacher | Ferrari |
1995 | Johnny Herbert | Benetton-Renault |
1994 | Damon Hill | Williams-Renault |
1993 | Damon Hill | Williams-Renault |
1992 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1991 | Nigel Mansell | Williams-Renault |
1990 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1989 | Alain Prost | McLaren-Honda |
1988 | Gerhard Berger | Ferrari |
1987 | Nelson Piquet | Williams-Honda |
1986 | Nelson Piquet | Williams-Honda |
1985 | Alain Prost | McLaren-TAG |
1984 | Niki Lauda | McLaren-TAG |
1983 | Nelson Piquet | Brabham-BMW |
1982 | René Arnoux | Renault |
1981 | Alain Prost | Renault |
1980 | Nelson Piquet | Brabham-Ford |
1979 | Jody Scheckter | Ferrari |
1978 | Niki Lauda | Brabham-Alfa Romeo |
1977 | Mario Andretti | Lotus-Ford |
1976 | Ronnie Peterson | March-Ford |
1975 | Clay Regazzoni | Ferrari |
1974 | Ronnie Peterson | Lotus-Ford |
1973 | Ronnie Peterson | Lotus-Ford |
1972 | Emerson Fittipaldi | Lotus-Ford |
1971 | Peter Gethin | BRM |
1970 | Clay Regazzoni | Ferrari |
1969 | Jackie Stewart | Matra-Ford |
1968 | Denny Hulme | McLaren-Ford |
1967 | John Surtees | Honda |
1966 | Ludovico Scarfiotti | Ferrari |
1965 | Jackie Stewart | BRM |
1964 | John Surtees | Ferrari |
1963 | Jim Clark | Lotus-Climax |
1962 | Graham Hill | BRM |
1961 | Phil Hill | Ferrari |
1960 | Phil Hill | Ferrari |
1959 | Stirling Moss | Cooper-Climax |
1958 | Tony Brooks | Vanwall |
1957 | Stirling Moss | Vanwall |
1956 | Stirling Moss | Maserati |
1955 | Juan Manuel Fangio | Mercedes |
1954 | Juan Manuel Fangio | Mercedes |
1953 | Juan Manuel Fangio | Maserati |
1952 | Alberto Ascari | Ferrari |
1951 | Alberto Ascari | Ferrari |
1950 | Giuseppe Farina | Alfa Romeo |
1949 | Alberto Ascari | Ferrari |
1948 | Jean-Pierre Wimille | Alfa Romeo |
1947 | Carlo Felice Trossi | Alfa Romeo |
1946 - 1939 |
Grand Prix niet verreden vanwege de Tweede Wereldoorlog. | |
1938 | Tazio Nuvolari | Auto-Union |
1937 | Rudolf Caracciola | Mercedes-Benz |
1936 | Bernd Rosemeyer | Auto-Union |
1935 | Hans Stuck | Auto-Union |
1934 | Luigi Fagioli Rudolf Caracciola |
Mercedes-Benz |
1933 | Luigi Fagioli | Alfa Romeo |
1932 | Tazio Nuvolari | Alfa Romeo |
1931 | Giuseppe Campari Tazio Nuvolari |
Alfa Romeo |
1930 1929 |
Grand Prix niet verreden. | |
1928 | Louis Chiron | Bugatti |
1927 | Robert Benoist | Delage |
1926 | Louis Charavel | Bugatti |
1925 | Gastone Brilli-Peri | Alfa Romeo |
1924 | Antonio Ascari | Alfa Romeo |
1923 | Carlo Salamano | Fiat |
1922 | Pietro Bordino | Fiat |
1921 | Jules Goux | Ballot |
Meeste overwinningen
De grote Formule 1-kampioenen Michael Schumacher en Lewis Hamilton delen het record voor de meeste overwinningen op Monza. Beide coureurs wonnen de race vijf keer.
Meeste pole positions
Lewis Hamilton kwalificeerde zich in de Grand Prix van Italië de meeste keren als beste. Hij scoorde tot nu toe zeven pole positions op Monza.
Snelste ronde record
Het snelste Formule 1-rondje ooit gereden op Monza staat op naam van Rubens Barrichello. In 2004 legde hij de 5,793 kilometer af in de waanzinnig snelle tijd van 1:21.046.
De gezelligste racekroeg van Nederland!
Met scherpe analyses:
Over het Monza Circuit
Autodromo Nazionale Monza (in de volksmond kortweg: Monza) is een van de oudste en meest iconische circuits in de Formule 1. De racebaan werd geopend in 1922 en heeft sindsdien een reputatie opgebouwd als het ultieme hogesnelheidscircuit. Niet voor niets heeft Monza als bijnaam - in goed Italiaans - 'Temple of Speed'.Eén ronde op Monza is 5,793 kilometer lang en telt 11 bochten. Tijdens de race leggen de coureurs 53 ronden af, goed voor een totale raceafstand van 306,72 kilometer. Het circuit is beroemd om zijn lange rechte stukken, afgewisseld met technische chicanes en enkele uitdagende bochten. Een voorbeeld daarvan is de Curva Alboreto, die een perfecte exit vereist om snelheid mee te nemen naar het lange rechte eind bij start-finish.
Kenmerken van het Monza Circuit
Door de minimale hoeveelheid bochten en de lange rechte stukken halen de auto's op Monza de hoogste topsnelheden van het seizoen, soms boven de 360 km/u. Daarom spelen aerodynamica en motorvermogen een cruciale rol tijdens deze race.
De layout van Monza biedt volop kansen om in te halen. Coureurs kunnen gebruikmaken van twee DRS-zones en de slipstream om dichter bij hun concurrenten te komen, vooral op het rechte stuk richting de eerste chicane. Dit maakt de start van de race altijd spannend, aangezien er vaak meerdere auto's zij aan zij richting de eerste bocht denderen.
Een ander belangrijk kenmerk van de baan in Monza is de Variante Ascari, een snelle chicane in de derde sector die veel precisie en controle vereist. Een kleine fout kan hier grote gevolgen hebben voor de rondetijd tijdens de kwalificatie en de positie in de race op zondag.
Eerste Grand Prix: 1950 |
Lengte: 5,793 kilometer |
Aantal rondes: 53 |
Raceafstand: 306,72 kilometer |
Locatie: Monza |
Bochten: 11 |
Meeste overwinningen: Hamilton & Schumacher (5) |
Maximale snelheid: 327 km/u |
Ronderecord: 1:21.046 (Rubens Barrichello, 2004) |
Uitdagingen van het Monza Circuit
Hoewel Monza op het eerste gezicht eenvoudig lijkt door de lange rechte stukken, is het circuit technisch uitdagender dan veel mensen denken. De chicanes vragen om agressief remmen en een snelle exit, terwijl de combinatie van hoge snelheden en lage downforce ervoor zorgt dat de auto’s instabiel kunnen aanvoelen in de bochten.
Remprestaties zijn van groot belang, want in bochten als de Variante del Rettifilo en de Variante della Roggia moeten coureurs van meer dan 300 km/u terugschakelen naar lage snelheden. Een klein foutje kan leiden tot het blokkeren van de wielen of een bezoek aan de uitloopstrook.
Daarnaast zorgt de lage downforce-instelling ervoor dat de banden relatief weinig grip hebben in de bochten, wat leidt tot snellere slijtage dan op andere circuits. De teams moeten dus goed nadenken over hun strategie en bandenkeuze.
Als sportfan zit je goed bij Ziggo
Krijg je geen genoeg van de Formule 1? Dan hebben we nóg meer sportplezier voor je: