F1 Mexico 2025
De Grand Prix van Mexico is de twintigste race op de Formule 1-kalender van 2025 en daarmee naderen we alweer het einde van het raceseizoen. Het circuit Autódromo Hermanos Rodríguez staat bekend om zijn unieke karakter en de enorme passie van de Mexicaanse fans. Van 24 t/m 26 oktober komen de coureurs in actie, met de race zelf op zondag om 21.00 uur Nederlandse tijd. Lees hieronder alles over de GP van Mexico.
Programma Formule 1 GP van Mexico 2025
Beleef de Formule 1 bij Viaplay met Ziggo
Laatste update: 11 maart 2025
Live naar de Grand Prix van Mexico kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:
Vrijdag 24 oktober - Vrije training 1 en Vrije training 2
Nederlandse tijd | Wat |
Waar |
20.30 - 21.30 |
Vrije training 1 |
|
00.00 - 01.00 |
Vrije training 2 |
|
22.30 - 23.45 | Ziggo Sport Race Café | Ziggo Sport |
Zaterdag 25 oktober - Vrije training 3 en Kwalificatie
Zondag 26 oktober - Race
Nederlandse tijd |
Wat |
Waar |
21.00 - 23.00 |
Race |
Zo kijk je de GP van Mexico in 2025
Met Viaplay bij Ziggo
Formule 1 kijk je bij Ziggo op al je favoriete apparaten met de Viaplay app. Heb je Viaplay besteld bij Ziggo? Start de app dan via kanaal 154 op je mediabox. Meer weten over wat je nodig hebt?
Over de Grand Prix van Mexico
De Grand Prix van Mexico-Stad (tot en met 2019 was het de GP van Mexico) wordt verreden op het Autódromo Hermanos Rodríguez, dat op een hoogte van ruim 2.200 meter boven zeeniveau ligt. Dit maakt het de hoogstgelegen Grand Prix op de kalender, wat voor unieke technische uitdagingen zorgt.
Door de ijlere lucht hebben de auto's minder luchtweerstand, waardoor ze hoge topsnelheden halen op de lange rechte stukken. Tegelijkertijd wordt de koeling van de motoren en remmen zwaarder belast. Dit maakt de GP van Mexico-Stad een race waarin betrouwbaarheid en strategie een cruciale rol spelen.
Naast de technische uitdagingen staat deze Grand Prix bekend om de fanatieke Mexicaanse toeschouwers. De tribunes rondom het stadiongedeelte, het beroemde Foro Sol, zorgen voor een ongekende sfeer. Hier rijden de coureurs door een stadion vol uitzinnige fans, wat deze race een unieke beleving geeft.
De geschiedenis van de GP in Mexico
De Grand Prix van Mexico maakte in 1963 zijn debuut in de Formule 1. De race werd toen gewonnen door Jim Clark in een Lotus. In de decennia daarna kende de race verschillende onderbrekingen op de kalender. Sinds de terugkeer op de F1-kalender in 2015 is de GP in Mexico weer een vaste waarde geworden. Alleen in 2020 ging de GP vanwege de coronapandemie niet door. In 2021 is de naam van de race veranderd naar ‘Grand Prix van Mexico-Stad’.
Wat al die jaren is gebleven, is het vermaarde Autódromo Hermanos Rodríguez. Deze racebaan heeft een rijke historie met memorabele zeges. Grote coureurs als Alain Prost, Ayrton Senna en Nigel Mansell hebben hier in het verleden gewonnen. In 2017 en 2018 was de jonge Max Verstappen hier tweemaal achter elkaar de beste, om zichzelf in de jaren 2021, 2022 en 2023 met drie opeenvolgende zeges te overklassen. In 2018 pakte Lewis Hamilton in Mexico zijn vijfde wereldtitel, een van de meest memorabele momenten in de recente Formule 1-geschiedenis.
Positie |
Coureur |
Team |
Rondes | Tijd / Oorzaak Uitval | Startpositie |
1 | Carlos Sainz jr. | Ferrari | 71 | 1:40:55.800 | 1 ( pole position ) |
2 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | 71 | (+4.705) | 3 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 71 | (+34.387) | 4 |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 71 | (+44.780) | 6 |
5 | George Russell | Mercedes | 71 | (+48.536) | 5 |
6 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT | 71 | (+59.558) | 2 |
7 | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 71 | (+1:3.642) | 7 |
8 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | 71 | (+1:4.928 | 17 |
9 | Nico Hülkenberg | Haas-Ferrari | 70 | (+1 ronde) | 10 |
10 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | 70 | (+1 ronde) | 8 |
11 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | 70 | (+1 ronde) | 14 |
12 | Franco Colapinto | Williams-Mercedes | 70 | (+1 ronde) | 16 |
13 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | 70 | (+1 ronde) | Pit |
14 | Valtteri Bottas | Kick Sauber-Ferrari | 70 | (+1 ronde) | 15 |
15 | Zhou Guanyu | Kick Sauber-Ferrari | 70 | (+1 ronde) | 19 |
16 | Liam Lawson | RB-Honda RBPT | 70 | (+1 ronde) | 12 |
17 | Sergio Pérez | Red Bull Racing-Honda RBPT | 70 | (+1 ronde) | 18 |
DNF | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | 15 | Remmen | 13 |
DNF | Alexander Albon | Williams-Mercedes | 0 | Ongeluk | 9 |
DNF | Yuki Tsunoda | RB-Honda RBPT | 0 | Ongeluk | 11 |
Jaar | Coureur | Team |
2024 | Carlos Sainz jr. | Ferrari |
2023 | Max Verstappen | Red Bull Racing-HondaRBPT |
2022 | Max Verstappen | Red Bull Racing-RBPT |
2021 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda |
2020 | Grand Prix niet verreden. | |
2019 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2018 | Max Verstappen | Red Bull-TAG Heuer |
2017 | Max Verstappen | Red Bull-TAG Heuer |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes |
2014 - 1993 |
Grand Prix niet verreden. | |
1992 | Nigel Mansell | Williams-Renault |
1991 | Riccardo Patrese | Williams-Renault |
1990 | Alain Prost | Ferrari |
1989 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1988 | Alain Prost | McLaren-Honda |
1987 | Nigel Mansell | Williams-Honda |
1986 | Gerhard Berger | Benetton-BMW |
1985 - 1971 |
Grand Prix niet verreden. | |
1970 | Jacky Ickx | Ferrari |
1969 | Denny Hulme | McLaren-Ford |
1968 | Graham Hill | Lotus-Ford |
1967 | Jim Clark | Lotus-Ford |
1966 | John Surtees | Cooper-Maserati |
1965 | Richie Ginther | Honda |
1964 | Dan Gurney | Brabham-Climax |
1963 | Jim Clark | Lotus-Climax |
1962 | Trevor Taylor Jim Clark |
Lotus-Climax |
Meeste overwinningen
Max Verstappen heeft de meeste overwinningen op zijn naam staan in Mexico. De Nederlander won de race maar liefst vijf keer (in 2017, 2018, 2021, 2022 en 2023).
Meeste pole positions
Van de huidige coureurs heeft Charles Leclerc de meeste polepositions in Mexico: twee keer was hij de beste in de kwalificatie. Gaan we langer terug, naar de jaren zestig, dan is de Britse coureur Jim Clark met vier pole positions recordhouder.
Snelste ronde record
De snelste ronde ooit gereden op het Autódromo Hermanos Rodríguez staat op naam van Valtteri Bottas. In 2021 reed hij een rondetijd van 1.17,774 in zijn Mercedes.
De gezelligste racekroeg van Nederland!
Met scherpe analyses:
Over het Autódromo Hermanos Rodríguez
Het Autódromo Hermanos Rodríguez is vernoemd naar twee Mexicaanse racehelden uit de Formule 1: de broers Pedro en Ricardo Rodríguez. Het circuit werd in 1962 geopend en in 1963 was er de eerste F1-race. Sindsdien heeft de racebaan verschillende aanpassingen ondergaan om het veiliger en moderner te maken.
De huidige lay-out werd in 2015 aangepast door de bekende circuitontwerper Hermann Tilke, die onder andere ook het Circuit of the Americas in Austin heeft gebouwd, waar de GP van de Verenigde Staten wordt verreden.
Kenmerken van het Autódromo Hermanos Rodríguez
Het circuit in Mexico-Stad is 4,304 kilometer lang en telt 17 bochten. De coureurs rijden er met de klok mee en tijdens de Grand Prix kunnen ze gebruikmaken van twee DRS-zones. Na 71 rondes hebben ze de verplichte 305 kilometer aangetikt.
Een van de meest kenmerkende delen van het Autódromo Hermanos Rodríguez is het lange rechte stuk, waar coureurs snelheden boven de 350 km/u kunnen bereiken. De eerste bocht is een cruciaal punt voor inhaalacties, vooral in de openingsfase van de race. De snelle doordraaiers in het middengedeelte van de baan vragen om precisie en stabiliteit.
Het opvallendste deel van het circuit is zonder twijfel het Foro Sol, dat zich het beste laat omschrijven als een soort stadion met rechtoplopende tribunes waar duizenden fans de coureurs luidkeels toejuichen. Hier moeten de auto's door een krappe chicane voordat ze de lange rechterbocht naar het rechte stuk nemen. Dit maakt het een unieke sectie in de Formule 1.
Eerste Grand Prix: 1963 |
Lengte: 5,513 kilometer |
Aantal rondes: 71 |
Raceafstand: 4,304 kilometer |
Locatie: Mexico-Stad |
Bochten: 17 |
Meeste overwinningen: Max Verstappen (5) |
Maximale snelheid: 336 km/u |
Ronderecord: 1:17.774 Valtteri Bottas (2021) |
Uitdagingen van het Autódromo Hermanos Rodríguez
De hoge ligging van het Autódromo Hermanos Rodríguez zorgt voor minder luchtweerstand, wat resulteert in hoge topsnelheden. Tegelijkertijd hebben de teams te maken met minder neerwaartse druk, wat het lastig maakt om voldoende grip te genereren in de bochten. Dit zorgt voor een interessante uitdaging in de afstelling van de auto's.
Ook spelen de temperaturen een grote rol. Overdag kan het in Mexico-Stad behoorlijk warm zijn, maar tegen de avond koelt het vaak snel af. Dit heeft invloed op de bandenslijtage en de strategie van de teams. Bovendien kan de smalle baan het lastig maken om in te halen, waardoor de startpositie extra belangrijk is.
Als sportfan zit je goed bij Ziggo
Krijg je geen genoeg van de Formule 1? Dan hebben we nóg meer sportplezier voor je: