F1 Monaco 2025
De achtste Grand Prix van het Formule 1-seizoen 2025 vindt plaats op het iconische Circuit de Monaco. In het weekend van 23 tot en met 25 mei wordt er in de smalle straten van Monte Carlo gestreden om de winst. Op zondag 25 mei om 15.00 uur klinkt het startsein voor een van de meest prestigieuze en glamoureuze races van het jaar. Lees verder en ontdek alles wat je moet weten over de Grand Prix van Monaco.
Programma Formule 1 GP van Monaco 2025
Beleef de Formule 1 bij Viaplay met Ziggo
Laatste update: 11 maart 2025
Live naar de Grand Prix van Monaco kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:
Vrijdag 23 mei - Vrije training 1 en Vrije training 2
Tijd | Wat |
Waar |
13.30 - 14.30 |
Vrije training 1 |
|
17.00 - 18.00 |
Vrije training 2 | |
22.30 - 23.45 | Ziggo Sport Race Café | Ziggo Sport |
Zaterdag 24 mei - Vrije training 3 en Kwalificatie
Zondag 25 mei - Race
Tijd |
Wat |
Waar |
15.00 - 17.00 |
Race |
Zo kijk je de GP van Monaco in 2025
Met Viaplay bij Ziggo
Formule 1 kijk je bij Ziggo op al je favoriete apparaten met de Viaplay app. Heb je Viaplay besteld bij Ziggo? Start de app dan via kanaal 154 op je mediabox. Meer weten over wat je nodig hebt?
Over de Grand Prix van Monaco
De Grand Prix van Monaco is een van de oudste en meest prestigieuze races in de Formule 1 en wordt al sinds 1950 verreden op het iconische Circuit de Monaco. Dit uitdagende circuit loopt dwars door de smalle straten van Monte Carlo en wordt door velen beschouwd als de ultieme test van rijvaardigheid. De hoge concentratie die nodig is om elke ronde foutloos te rijden, maakt deze Grand Prix een van de meest veeleisende van het seizoen.
De Grand Prix van Monaco onderscheidt zich door de glamoureuze setting. Monte Carlo staat bekend om de casino’s, luxe jachten, extravagante feestjes en exclusieve sfeer. Het is een unieke combinatie van autosport en elegantie, wat de Grand Prix van Monaco een van de hoogtepunten van het seizoen maakt.
Naast de luxe en glamour staat de race in Monaco ook bekend om het uitdagende circuit en de strategische complexiteit. De hoogteverschillen, smalle straten, krappe bochten en beperkte uitloopstroken vereisen precisie en constante concentratie. Omdat er beperkte inhaalmogelijkheden zijn, is de kwalificatie op zaterdag extra belangrijk. Met de juiste strategie en een foutloze race is de kans groot dat degene die op pole position begint, er ook in de race met de winst vandoor gaat. Winnen in Monaco wordt gezien als een van de grootste en meest waardevolle prestaties die een coureur kan behalen.
De geschiedenis van de Grand Prix van Monaco
De Grand Prix van Monaco was in 1950 een van de zes locaties op de kalender van het allereerste Formule 1-seizoen. Deze eerste editie werd gewonnen door Juan Manuel Fangio in een Alfa Romeo. Maar dit was niet de eerste keer dat er in de straten van Monte Carlo werd geracet. Net als veel andere Europese races, dateert de Grand Prix van Monaco van voor het huidige Formule 1-wereldkampioenschap.
Het idee voor een race door de smalle straten van Monaco ontstond al in de jaren ‘20 en kwam van de voorzitter van de Automobile Club de Monaco, Antony Noghès. De eerste race in Monaco vond plaats in 1929 en werd gewonnen door William Grover-Williams in een Bugatti.
De Grand Prix van Monaco is door de jaren heen uitgegroeid tot een van de meest prestigieuze evenementen in de autosport. Sinds 1955 is er slechts één jaar niet in Monaco geracet. Alleen in 2020 werd de Grand Prix afgelast vanwege de uitbraak van de coronapandemie.
Dankzij de unieke uitdagingen en de historische betekenis heeft de race een mythische status binnen de autosport. De Grand Prix van Monaco maakt samen met de 24 uur van Le Mans en de Indianapolis 500 deel uit van de ‘Triple Crown' van de autosport, een titel die een coureur krijgt door alle drie deze wedstrijden te winnen. Tot nu toe is de Britse coureur Graham Hill de enige die deze zeldzame prestatie heeft volbracht. In de jaren ’60 won hij zelfs vijf keer in de straten van Monaco, wat hem de bijnaam 'Mister Monaco’ opleverde.
In de tien jaar tussen 1984 en 1993 werd de Grand Prix van Monaco slechts door twee verschillende coureurs gewonnen, Ayrton Senna en Alain Prost. Senna is de succesvolste coureur op het stratencircuit van Monaco, met zes overwinningen, waarvan vijf op rij tussen 1989 en 1993.
Ook de nu actieve coureurs Fernando Alonso, Lewis Hamilton en Max Verstappen hebben meerdere zeges behaald op dit veeleisende circuit. In 2024 schreef Charles Leclerc geschiedenis door als eerste Monegask ooit de Grand Prix van Monaco te winnen.
Positie |
Coureur |
Team |
Rondes | Tijd / Oorzaak Uitval | Startpositie |
1 | Charles Leclerc | Ferrari | 78 | 2:23:15.554 | 1 ( pole position ) |
2 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | 78 | (+7.152) | 2 |
3 | Carlos Sainz jr. | Ferrari | 78 | (+7.585) | 3 |
4 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | 78 | (+8.650) | 4 |
5 | George Russell | Mercedes | 78 | (+13.309) | 5 |
6 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT | 78 | (+13.853) | 6 |
7 | Lewis Hamilton | Mercedes | 78 | (+14.908) | 7 |
8 | Yuki Tsunoda | RB-Honda RBPT | 77 | (+1 ronde) | 8 |
9 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | 77 | (+1 ronde) | 9 |
10 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | 77 | (+1 ronde) | 10 |
11 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | 76 | (+2 rondes) | 14 |
12 | Daniel Ricciardo | RB-Honda RBPT | 76 | (+2 rondes) | 12 |
13 | Valtteri Bottas | Kick Sauber-Ferrari | 76 | (+2 rondes) | 17 |
14 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | 76 | (+2 rondes) | 13 |
15 | Logan Sargeant | Williams-Mercedes | 76 | (+2 rondes) | 15 |
16 | Zhou Guanyu | Kick Sauber-Ferrari | 76 | (+2 rondes) | 18 |
DNF | Esteban Ocon | Alpine-Renault | 0 | Ongeval | 11 |
DNF | Sergio Pérez | Red Bull Racing-Honda RBPT | 0 | Ongeval | 16 |
DNF | Nico Hülkenberg | Haas-Ferrari | 0 | Ongeval | 19 |
DNF | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 0 | Ongeval | 20 |
Jaar | Coureur | Team |
2024 | Charles Leclerc | Ferrari |
2023 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT |
2022 | Sergio Pérez | Red Bull Racing-RBPT |
2021 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda |
2020 | Afgelast | |
2019 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2018 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing-TAG Heuer |
2017 | Sebastian Vettel | Ferrari |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes |
2014 | Nico Rosberg | Mercedes |
2013 | Nico Rosberg | Mercedes |
2012 | Mark Webber | Red Bull Racing-Renault |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing-Renault |
2010 | Mark Webber | Red Bull Racing-Renault |
2009 | Jenson Button | Brawn-Mercedes |
2008 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes |
2007 | Fernando Alonso | McLaren-Mercedes |
2006 | Fernando Alonso | Renault |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren-Mercedes |
2004 | Jarno Trulli | Renault |
2003 | Juan Pablo Montoya | Williams-BMW |
2002 | David Coulthard | McLaren-Mercedes |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari |
2000 | David Coulthard | McLaren-Mercedes |
1999 | Michael Schumacher | Ferrari |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes |
1997 | Michael Schumacher | Ferrari |
1996 | Olivier Panis | Ligier-Mugen-Honda |
1995 | Michael Schumacher | Benetton-Renault |
1994 | Michael Schumacher | Benetton-Ford |
1993 | Ayrton Senna | McLaren-Ford |
1992 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1991 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1990 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1989 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1988 | Alain Prost | McLaren-Honda |
1987 | Ayrton Senna | Lotus-Honda |
1986 | Alain Prost | McLaren-TAG |
1985 | Alain Prost | McLaren-TAG |
1984 | Alain Prost | McLaren-TAG |
1983 | Keke Rosberg | Williams-Ford |
1982 | Riccardo Patrese | Brabham-Ford |
1981 | Gilles Villeneuve | Ferrari |
1980 | Carlos Reutemann | Williams-Ford |
1979 | Jody Scheckter | Ferrari |
1978 | Patrick Depailler | Tyrrell-Ford |
1977 | Jody Scheckter | Wolf-Ford |
1976 | Niki Lauda | Ferrari |
1975 | Niki Lauda | Ferrari |
1974 | Ronnie Peterson | Lotus-Ford |
1973 | Jackie Stewart | Tyrrell-Ford |
1972 | Jean-Pierre Beltoise | BRM |
1971 | Jackie Stewart | Tyrrell-Ford |
1970 | Jochen Rindt | Lotus-Ford |
1969 | Graham Hill | Lotus-Ford |
1968 | Graham Hill | Lotus-Ford |
1967 | Denny Hulme | Brabham-Repco |
1966 | Jackie Stewart | BRM |
1965 | Graham Hill | BRM |
1964 | Graham Hill | BRM |
1963 | Graham Hill | BRM |
1962 | Bruce McLaren | Cooper-Climax |
1961 | Stirling Moss | Lotus-Climax |
1960 | Stirling Moss | Lotus-Climax |
1959 | Jack Brabham | Cooper-Climax |
1958 | Maurice Trintignant | Cooper-Climax |
1957 | Juan Manuel Fangio | Maserati |
1956 | Stirling Moss | Maserati |
1955 | Maurice Trintignant | Ferrari |
1951 - 1954 | Geen Grand Prix | |
1950 | Vlag van Argentinië Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo |
1949 | Grand Prix niet verreden. | |
1948 | Giuseppe Farina | Maserati |
1938 - 1947 | Geen Grand Prix | |
1937 | Manfred von Brauchitsch | Mercedes-Benz |
1936 | Rudolf Caracciola | Mercedes-Benz |
1935 | Luigi Fagioli | Mercedes-Benz |
1934 | Guy Moll | Alfa Romeo |
1933 | Achille Varzi | Bugatti |
1932 | Tazio Nuvolari | Alfa Romeo |
1931 | Louis Chiron | Bugatti |
1930 | René Dryfus | Bugatti |
1929 | William Grover-Williams | Mercedes-Benz |
Meeste overwinningen
Ayrton Senna is de absolute koning van Monaco met zes overwinningen (1987, 1989, 1990, 1991, 1992 en 1993). Zijn beheersing van het circuit en uitzonderlijke rijvaardigheid maakten hem jarenlang onverslaanbaar op de smalle straten van Monte Carlo.
Meeste pole positions
Ayrton Senna staat ook bovenaan de lijst als het gaat om pole positions in Monaco. De Braziliaanse legende startte vijf keer vanaf de eerste positie, waarmee hij ook zijn dominantie in de kwalificaties heeft bewezen.
Snelste ronde record
De snelste raceronde ooit gereden op Circuit de Monaco staat op naam van Lewis Hamilton. In 2021 zette de Brit in zijn Mercedes een tijd neer van 1:12.909 op het uitdagende stratencircuit.
De gezelligste racekroeg van Nederland!
Met scherpe analyses:
Over Circuit de Monaco
Circuit de Monaco is misschien wel het beroemdste Formule 1-circuit ter wereld. Het technische stratencircuit loopt dwars door de smalle straten van Monte Carlo en La Condamine rond de haven van het prinsdom Monaco. Met een lengte van slechts 3,337 kilometer is het het kortste circuit op de Formule 1-kalender.
Het circuit telt 19 bochten, één DRS-zone en wordt met de klok mee gereden. Tijdens de race rijden de coureurs 78 rondjes, goed voor een totale afstand van 260,286 kilometer. Daarmee is Monaco de enige Grand Prix die niet voldoet aan de minimale raceafstand van 305 kilometer, zoals voorgeschreven door de FIA. Dit komt doordat het circuit relatief langzaam is en veel bochten heeft, waardoor het aanzienlijk langer zou duren om de standaardafstand te bereiken.
Circuit de Monaco is het langzaamste en moeilijkste circuit in de Formule 1. Dit stratencircuit staat bekend om de hoogteverschillen, krappe bochten en extreem smalle straten, waar zelfs de kleinste foutjes direct worden afgestraft. Nelson Piquet heeft racen in Monaco ooit beschreven als “Het is alsof je op een fiets door je woonkamer rijdt”.
Kenmerken van het Circuit de Monaco
Circuit de Monaco is zonder twijfel het meest iconische stratencircuit in de Formule 1. De unieke route van het circuit dwars door de smalle straten van Monaco neemt je mee langs het casino, de jachthaven, het Grand Hotel en andere hoogtepunten van de stad. De combinatie van hoogteverschillen, smalle straten, blinde bochten en minimale uitloopstroken maakt het een baan waar rijvaardigheid, precisie en concentratie het verschil maken.
Vanaf de start op Boulevard Albert I rijden de coureurs vol gas richting de scherpe Sainte Devote-bocht. Een goede exit hier is belangrijk voor de klim naar Massenet, een snelle linkerbocht die overgaat in het beroemde Casino Square. De eerste sector vereist een perfect afgestelde balans, omdat de auto’s met hoge snelheid door hobbelige bochten moeten manoeuvreren.
In de tweede sector komen de coureurs enkele van de beroemdste bochten uit de autosport tegen. Na Mirabeau volgt de Grand Hotel Hairpin, de langzaamste bocht op de kalender. Vervolgens gaan de auto's weer bergafwaarts richting de snelle rechterbocht bij Portier, voordat ze met hoge snelheid de donkere tunnel in duiken. Dit unieke gedeelte brengt een plotselinge overgang van licht naar donker, wat het zicht beïnvloedt.
De laatste sector draait om precisie en ritme. Na de snelle Nouvelle Chicane bij de jachthaven komen de coureurs aan bij Tabac, een van de lastigste bochten van het circuit. Hier scheren de auto’s op centimeters afstand langs de muren. Na Tabac volgt een snelle sectie bij het zwembad, gevolgd door de trage La Rascasse-bocht. Daarna gaan de coureurs het rechte stuk richting start-finish op, waarna het hele spektakel weer van voren af aan begint. De coureurs moeten dit uitdagende rondje tijdens de race maar liefst 78 keer herhalen.
Eerste Grand Prix: 1950 |
Lengte: 3,145 kilometer |
Aantal rondes: 78 |
Raceafstand: 260,286 kilometer |
Locatie: Monaco |
bochten: 19 |
Meeste overwinningen: Ayrton Senna (6) |
Maximale snelheid: 283 km/u |
Ronderecord: 1:12.909 Lewis Hamilton (2021) |
Uitdagingen van het Circuit de Monaco
Racen in Monaco is een ultieme test voor coureurs, zowel fysiek als mentaal. De constante concentratie, het gebrek aan rustmomenten en de minimale marge voor fouten maken dit een van de zwaarste races van het jaar. De Grand Prix van Monaco is een race waarin talent, ervaring en strategie samenkomen.
De kwalificatie op zaterdag is vaak doorslaggevend. Omdat inhalen tijdens de race vrijwel onmogelijk is, bepaalt een goede startpositie grotendeels de uitslag van de race. Het hoge risico op crashes en rode vlaggen maakt de kwalificatie extra spannend. De smalle straten, krappe bochten en minimale uitloopstroken vereisen millimeterprecisie om een snelle ronde neer te zetten zonder schade te rijden. Als een coureur crasht, wordt de sessie mogelijk stilgelegd, waardoor anderen hun snelle ronde niet kunnen voltooien.
Het verkeer op de baan is vaak een obstakel tijdens de kwalificatie. Timing en een foutloze ronde op het juiste moment zijn daarom essentieel. Doordat het circuit slechts 3,3 kilometer lang is en er 20 auto’s tegelijkertijd rijden, is het lastig om een vrije baan te vinden. Coureurs kunnen in hun snelle ronde gehinderd worden door langzamere auto’s, wat tijdverlies oplevert.
Circuit de Monaco vraagt om een specifieke afstelling van de auto. Omdat er vrijwel geen lange rechte stukken zijn, speelt topsnelheid nauwelijks een rol. In plaats daarvan draait alles om maximale downforce, balans en mechanische grip, zodat de auto zo veel mogelijk snelheid in de bochten kan meenemen. Door het gebrek aan inhaalmogelijkheden, maken een goede strategie en een perfect getimede pitstop vaak het verschil tussen winst en verlies.
Omdat de muren zo dichtbij staan, zijn kleine correcties en millimeterwerk essentieel om elke ronde foutloos door te komen. Het karakter van de baan maakt Monaco berucht om incidenten en uitvallers. Safety cars en rode vlaggen zijn eerder regel dan uitzondering. Een crash blokkeert al snel de baan, waardoor de race vaak wordt stilgelegd. Dit opent de deur voor onverwachte strategische kansen en kan het verloop van de wedstrijd compleet veranderen.
Als sportfan zit je goed bij Ziggo
Krijg je geen genoeg van de Formule 1? Dan hebben we nóg meer sportplezier voor je: