F1 Zandvoort 2025
De vijftiende race van het Formule 1-seizoen 2025 vindt plaats op het legendarische Circuit Zandvoort. Tijdens het weekend van 29 t/m 31 augustus strijden de coureurs op het smalle en uitdagende circuit in de duinen om de overwinning. Benieuwd wat je kunt verwachten van de Dutch Grand Prix? Lees verder en ontdek alles over deze spectaculaire race!
Programma Formule 1 GP van Zandvoort 2025
Beleef de Formule 1 bij Viaplay met Ziggo
Laatste update: 28 februari 2025
Live naar de Grand Prix van Zandvoort kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:
Vrijdag 29 augustus - Vrije training 1 en Vrije training 2
Nederlandse tijd | Wat |
Waar |
---|---|---|
12.30 - 13.30 |
Vrije training 1 |
Viaplay |
16.00 - 17.00 |
Vrije training 2 | Viaplay |
22.30 - 23.45 | Ziggo Sport Race Café | Ziggo Sport |
Zaterdag 30 augustus - Vrije training 3 en Kwalificatie
Zondag 31 augustus - Race
Nederlandse tijd | Wat |
Waar |
---|---|---|
15.00 - 17.00 |
Race |
Zo kijk je de GP van Zandvoort in 2025
Met Viaplay bij Ziggo
Formule 1 kijk je bij Ziggo op al je favoriete apparaten met de Viaplay app. Heb je Viaplay besteld bij Ziggo? Start de app dan via kanaal 154 op je mediabox. Meer weten over wat je nodig hebt?
Over de Formule 1 GP van Zandvoort
De Grand Prix van Zandvoort, officieel de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix, is een van de meest geliefde races op de Formule 1-kalender. Sinds de terugkeer van de race in 2021 is het duincircuit opnieuw een iconische bestemming geworden voor fans en coureurs. Wat de Dutch Grand Prix extra bijzonder maakt, is de unieke sfeer. De enorme steun van het Oranje-legioen, die massaal de tribunes en de duinen kleurt, zorgt voor een ongekende ervaring. Coureurs spreken vaak vol lof over de energie van het publiek, dat het circuit elk jaar verandert in een zee van oranje.
De Grand Prix van Nederland staat bekend om zijn intense gevechten en strategische uitdagingen. Circuit Zandvoort biedt een unieke uitdaging met een smalle baan, snelle bochten en hoogteverschillen. De combinatie van de technische layout en de iconische kombochten zoals de Hugenholtzbocht en de Arie Luyendykbocht maakt dit een van de meest spectaculaire races van het seizoen.
De geschiedenis van de Grand Prix van Zandvoort
De eerste Formule 1 Grand Prix van Nederland vond plaats in 1952 op Circuit Zandvoort. Deze eerste editie werd gewonnen door Alberto Ascari in een Ferrari. Al snel werd de race in de duinen van Zandvoort gezien als een klassieker op de kalender, met legendarische winnaars als Graham Hill, Jim Clark, Jackie Stewart en Niki Lauda.
In de jaren ‘70 kreeg de Grand Prix een sombere reputatie. In 1970 verongelukte de Britse coureur Piers Courage na een zware crash. In 1972 werd de race afgelast omdat het circuit niet voldeed aan de veiligheidsnormen en de coureurs weigerden te racen. Een jaar later keerde de Grand Prix terug met de nieuwe Panoramabocht, maar na een fatale crash van Roger Williamson werden opnieuw aanpassingen gedaan. In 1974 ging de race door en ging Niki Lauda er met de winst vandoor. Lauda won ook de laatste Grand Prix in 1985, voordat de race jarenlang van de kalender verdween.
Na een afwezigheid van 36 jaar keerde de ‘Grote Prijs van Nederland’ in 2021 terug op het vernieuwde Circuit Zandvoort. Dit was mede dankzij de opkomst van Max Verstappen en de toenemende populariteit van de sport in Nederland. De comeback-editie werd direct een spektakel, met een dominante overwinning van Verstappen voor eigen publiek. Ook in 2022 en 2023 wist de Nederlander de overwinning te pakken, waarmee hij de onbetwiste koning van Zandvoort werd. Sinds de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort is de Dutch Grand Prix een van de meest bezochte races van het seizoen. De uitzinnige Oranjemassa op de tribunes en in de duinen creëert altijd een ongeëvenaarde sfeer.
Ondanks de populariteit van de race, werd in 2024 besloten dat de Dutch Grand Prix na 2026 van de kalender verdwijnt. De reden hiervoor zijn de financiële risico's, omdat het evenement volledig privaat gefinancierd wordt. Samen met Silverstone is het de enige Grand Prix op de kalender die geen overheidssteun krijgt.
Positie |
Coureur |
Team |
Rondes | Tijd / Oorzaak Uitval | Startpositie |
1 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | 72 | 1:30:45.519 | 1 ( pole position ) |
2 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT | 72 | (+22.896) | 2 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 72 | (+25.439) | 6 |
4 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | 72 | (+27.337) | 3 |
5 | Carlos Sainz jr. | Ferrari | 72 | (+32.137) | 10 |
6 | Sergio Pérez | Red Bull Racing-Honda RBPT | 72 | (+39.542) | 5 |
7 | George Russell | Mercedes | 72 | (+44.617) | 4 |
8 | Lewis Hamilton | Mercedes | 72 | (+49.599) | 14 |
9 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | 71 | (+1 ronde) | 9 |
10 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | 71 | (+1 ronde) | 7 |
11 | Nico Hülkenberg | Haas-Ferrari | 71 | (+1 ronde) | 12 |
12 | Daniel Ricciardo | RB-Honda RBPT | 71 | (+1 ronde) | 13 |
13 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | 71 | (+1 ronde) | 8 |
14 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | 71 | (+1 ronde) | 19 |
15 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | 71 | (+1 ronde) | 15 |
16 | Logan Sargeant | Williams-Mercedes | 71 | (+1 ronde) | 18 |
17 | Yuki Tsunoda | RB-Honda RBPT | 71 | (+1 ronde) | 11 |
18 | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 71 | (+1 ronde) | Pit |
19 | Valtteri Bottas | Kick Sauber-Ferrari | 70 | (+2 rondes) | 16 |
20 | Zhou Guanyu | Kick Sauber-Ferrari | 70 | (+2 rondes) | 17 |
Jaar | Coureur | Team |
2024 | Lando Norris | McLaren-Mercedes |
2023 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT |
2022 | Max Verstappen | Red Bull Racing-RBPT |
2021 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda |
2020 | Grand Prix afgelast vanwege de coronapandemie. | |
2019 - 1986 |
Grand Prix niet verreden. | |
1985 | Niki Lauda | McLaren-TAG |
1984 | Alain Prost | McLaren-TAG |
1983 | René Arnoux | Ferrari |
1982 | Didier Pironi | Ferrari |
1981 | Alain Prost | Renault |
1980 | Nelson Piquet | Brabham-Ford |
1979 | Alan Jones | Williams-Ford |
1978 | Mario Andretti | Lotus-Ford |
1977 | Niki Lauda | Ferrari |
1976 | James Hunt | McLaren-Ford |
1975 | James Hunt | Hesketh-Ford |
1974 | Niki Lauda | Ferrari |
1973 | Jackie Stewart | Tyrrell-Ford |
1972 | Grand Prix niet verreden. | |
1971 | Jacky Ickx | Ferrari |
1970 | Jochen Rindt | Lotus-Ford |
1969 | Jackie Stewart | Matra-Ford |
1968 | Jackie Stewart | Matra-Ford |
1967 | Jim Clark | Lotus-Ford |
1966 | Jack Brabham | Brabham-Repco |
1965 | Jim Clark | Lotus-Climax |
1964 | Jim Clark | Lotus-Climax |
1963 | Jim Clark | Lotus-Climax |
1962 | Graham Hill | BRM |
1961 | Wolfgang von Trips | Ferrari |
1960 | Jack Brabham | Cooper-Climax |
1959 | Jo Bonnier | BRM |
1958 | Stirling Moss | Vanwall |
1957 1956 |
Grand Prix niet verreden. | |
1955 | Juan Manuel Fangio | Mercedes |
1954 | Grand Prix niet verreden. | |
1953 | Alberto Ascari | Ferrari |
1952 | Alberto Ascari | Ferrari |
1951 | Louis Rosier | Talbot-Lago |
1950 | Louis Rosier | Talbot-Lago |
1949 | Luigi Villoresi | Ferrari |
1948 | Prince Bira | Maserati |
Meeste overwinningen
Jim Clark is de succesvolste coureur in Zandvoort. De Britse coureur heeft vier overwinningen op zijn naam staan (1963, 1964, 1965 en 1967).
Meeste pole positions
Max Verstappen heeft de meeste pole positions op Circuit Zandvoort. De Nederlander startte drie keer vanaf de eerste plek.
Snelste ronde record
De snelste ronde ooit gereden op Circuit Zandvoort staat op naam van Lewis Hamilton. In 2021 zette hij een tijd neer van 1:11.097 tijdens de race.
De gezelligste racekroeg van Nederland!
Met scherpe analyses:
Over Circuit Zandvoort
Circuit Zandvoort werd geopend in 1948 en is een van de meest uitdagende en unieke circuits op de Formule 1-kalender. De iconische duinen van Zandvoort aan de Nederlandse kust vormen het decor voor deze spectaculaire race. Het circuit staat bekend om de smalle lay-out en uitdagende bochten.
De bochten op Circuit Zandvoort zijn vernoemd naar historische gebeurtenissen en belangrijke personen die iets met de Nederlandse autosport en het circuit te maken hebben gehad. Bijvoorbeeld legendarische Nederlandse coureurs, voormalig directeuren van het circuit of coureurs die zijn verongelukt op het circuit. Elke naam draagt bij aan de rijke historie en iconische status van Zandvoort als racecircuit.
Met een lengte van nog geen 4,3 kilometer is het een van de kortste circuits op de kalender. Circuit Zandvoort heeft 14 bochten, twee DRS-zones en gaat met de klok mee. De coureurs rijden tijdens de race maar liefst 72 rondes, waarmee ze een totale afstand van 306,576 kilometer afleggen. De combinatie van snelle, vloeiende bochten, hoogteverschillen en de beroemde kombochten maakt Circuit Zandvoort een favoriet onder coureurs en fans.
Kenmerken van het Circuit van Zandvoort
Circuit Zandvoort staat bekend als een typisch 'Old School' race-circuit, met snelle, golvende en uitdagende bochten die zijn gevormd door de natuurlijke duinen. Het circuit is beroemd om de kombochten, hoogteverschillen en technische secties, wat het een veeleisend circuit maakt.
De eerste sector begint met de beroemde Tarzanbocht, een 180°-bocht aan het einde van het rechte stuk. Hier vinden veel inhaalacties plaats, maar de juiste remzone bepalen is cruciaal. Direct daarna volgt de vloeiende Gerlachbocht, die de coureurs in één lijn moeten nemen om de ideale snelheid mee te nemen naar de Hugenholtzbocht. Deze scherpe linkerbocht is extra bijzonder door de steile banking van 18 graden, waarbij de buitenkant van de bocht hoger ligt dan de binnenkant. Hierdoor zijn er verschillende lijnen mogelijk en kunnen coureurs zelfs aan de buitenkant snelheid behouden.
In sector 2 draait alles om vloeiende snelheid en precisie. Hier komen de coureurs het verraderlijke Scheivlak tegen, een van de snelste en meest gewaagde bochten van het circuit. De Mastersbocht en de daaropvolgende bochten vereisen een goed uitgebalanceerde auto en een perfect gekozen racelijn om snelheid te behouden.
De laatste sector begint met de Hans Ernst Chicane, een lastige en trage bochtencombinatie waar regelmatig inhaalacties plaatsvinden. De laatste bocht is het paradepaardje van Circuit Zandvoort: de Arie Luyendykbocht. Deze indrukwekkende steile kombocht heeft een banking van 18 graden. Hier worden de coureurs met maximale snelheid het lange rechte stuk op geslingerd en kan de DRS effectief worden ingezet richting start-finish.
Eerste Grand Prix: 1952 |
Lengte: 4,252 kilometer |
Aantal rondes: 72 |
Raceafstand: 306,144 kilometer |
Locatie: Zandvoort |
Bochten: 14 |
Meeste overwinningen: Jim Clark (4) |
Maximale snelheid: 309 km/u |
Ronderecord: 1:11.097 Lewis Hamilton (2021) |
Uitdagingen van het Circuit van Zandvoort
Circuit Zandvoort is een technisch uitdagende baan met een uniek karakter. De combinatie van snelle en langzame secties, hoogteverschillen en de beperkte ruimte maakt het een circuit waar precisie en controle essentieel zijn. Het circuit staat bekend om zijn glooiende karakter, met als uniek element de steile kombochten. In deze bochten spelen downforce en mechanische grip een grote rol, een fout in de lijnkeuze kan direct leiden tot tijdverlies of zelfs een uitstapje in het grind naast de baan.
De meest opvallende eigenschap van Circuit Zandvoort is de ligging in de duinen. Dit zorgt voor hoogteverschillen, zand op de baan en een onvoorspelbare wind vanaf de Noordzee, die de balans van de auto's kan beïnvloeden. Dit dwingt coureurs en teams om constant aanpassingen te maken in hun set-up en rijstijl.
Het smalle karakter van het circuit maakt inhalen lastig, waardoor kwalificatie en strategie een cruciale rol spelen. Ook bandenslijtage is een factor, vooral in de lange doordraaiers waar de linker banden zwaar worden belast.
Tot slot maakt het compacte en bochtige karakter van Zandvoort het fysiek veeleisend voor coureurs. De snelle richtingsveranderingen en de hoge G-krachten, vooral in de kombochten, vragen veel van de nek- en armspieren. Een perfecte mix van techniek, moed en uithoudingsvermogen is nodig om op dit historische circuit te domineren.
Als sportfan zit je goed bij Ziggo
Krijg je geen genoeg van de Formule 1? Dan hebben we nóg meer sportplezier voor je: