F1 Oostenrijk 2025
De elfde race van het Formule 1-seizoen 2025 vindt plaats in het schilderachtige Oostenrijk. In het weekend van 27 t/m 29 juni strijkt het Formule 1-circus neer op de Red Bull Ring in Spielberg. Dit fameuze circuit is een prachtig decor voor een nieuwe spannende race om de punten. Ben je benieuwd wat je kunt verwachten? Lees hieronder alles over de GP Oostenrijk.
Programma Formule 1 GP van Oostenrijk 2025
Beleef de Formule 1 bij Viaplay met Ziggo
Laatste update: 28 februari 2025
Live naar de Grand Prix van Oostenrijk kijken? Dat doe je met Viaplay. We zetten alle uitzendtijden van het raceweekend hieronder voor je op een rijtje:
Vrijdag 27 juni - Vrije training 1 en Vrije training 2
Nederlandse tijd | Wat |
Waar |
---|---|---|
13.30 - 14.30 |
Vrije training 1 |
Viaplay |
17.00 - 18.00 |
Vrije training 2 | Viaplay |
22.30 - 23.45 | Ziggo Sport Race Café | Ziggo Sport |
Zaterdag 28 juni - Vrije training 3 en Kwalificatie
Zondag 29 juni - Race
Nederlandse tijd | Wat |
Waar |
---|---|---|
15.00 - 17.00 |
Race |
Zo kijk je de GP van Oostenrijk in 2025
Met Viaplay bij Ziggo
Formule 1 kijk je bij Ziggo op al je favoriete apparaten met de Viaplay app. Heb je Viaplay besteld bij Ziggo? Start de app dan via kanaal 154 op je mediabox. Meer weten over wat je nodig hebt?
Over de Formule 1 GP van Oostenrijk
De Grand Prix van Oostenrijk is een geliefde klassieker op de Formule 1-kalender. Het circuit is gelegen in de groene heuvels van Stiermarken nabij Spielberg en is een van de kortste banen van het seizoen. Maar laat dat je niet misleiden! De GP Oostenrijk staat garant voor spectaculaire races.
Het circuit kent een unieke combinatie van lange rechte stukken, hoogteverschillen en uitdagende bochten die zowel de auto als de coureur tot het uiterste dwingen. Doordat de baan op en neer gaat, is het een genot voor toeschouwers die vanaf verschillende tribunes een uitstekend zicht hebben op de (inhaal)acties van de coureurs.
De GP Oostenrijk staat bekend om zijn energieke sfeer, mede dankzij de vele Max Verstappen-fans die massaal naar Spielberg afreizen. De tribunes kleuren net als in Zandvoort en Franchorchamps oranje, wat de afgelopen jaren telkens weer voor een unieke en intense ambiance heeft gezorgd.
De geschiedenis van de Grand Prix van Oostenrijk
De Grand Prix van Oostenrijk heeft een lange en rijke geschiedenis binnen de Formule 1. De eerste editie vond plaats in 1964 op het vliegveld van Zeltweg. Dit circuit bleek echter te hobbelig en ongeschikt voor Formule 1-races, waardoor er in 1970 een nieuw circuit werd gebouwd: de Österreichring. Dit snelle en uitdagende circuit was jarenlang een favoriet onder coureurs en fans. Vanwege veiligheidsredenen verdween de GP Oostenrijk na 1987 echter van de kalender.
In 1997 keerde de Formule 1 terug op een verkorte en gemoderniseerde versie van het circuit, dat als naam de A1-Ring kreeg. Hier werden tot en met 2003 opnieuw legendarische races gereden met namen als Mika Häkkinen, David Coulthard en Michael Schumacher. Daarna volgde een periode zonder Grand Prix, totdat Red Bull-mede-eigenaar Dietrich Mateschitz het circuit kocht en grondig liet renoveren.
In 2014 keerde de Oostenrijkse Grand Prix terug op de F1-kalender, nu onder de naam Red Bull Ring. Voor Max Verstappens renstal Red Bull Racing is dit dé thuisrace. Hij is hier dan ook de te kloppen man. Staat de viervoudig wereldkampioen in 2025 na afloop van de GP Oostenrijk weer op de hoogste trede van het podium?
Positie |
Coureur |
Team |
Rondes | Tijd / Oorzaak Uitval | Startpositie |
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT | 23 | 26:41.389 | 1 ( pole position ) |
2 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | 23 | (+4.616) | 3 |
3 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | 23 | (+5.348) | 2 |
4 | George Russell | Mercedes | 23 | (+8.354) | 4 |
5 | Carlos Sainz jr. | Ferrari | 23 | (+9.989) | 5 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 23 | (+11.207) | 6 |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 23 | (+13.424) | 10 |
8 | Sergio Pérez | Red Bull Racing-Honda RBPT | 23 | (+17.409) | 7 |
9 | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 23 | (+24.067) | 11 |
10 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | 23 | (+30.175) | 12 |
11 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | 23 | (+30.839) | 8 |
12 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | 23 | (+31.308) | 9 |
13 | Yuki Tsunoda | RB-Honda RBPT | 23 | (+35.452) | 14 |
14 | Daniel Ricciardo | RB-Honda RBPT | 23 | (+39.397) | 16 |
15 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | 23 | (+43.155) | 13 |
16 | Logan Sargeant | Williams-Mercedes | 23 | (+44.076) | 15 |
17 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | 23 | (+44.673) | Pit |
18 | Valtteri Bottas | Kick Sauber-Ferrari | 23 | (+46.511) | 18 |
19 | Nico Hülkenberg | Haas-Ferrari | 23 | (+48.423) | 17 |
20 | Zhou Guanyu | Kick Sauber-Ferrari | 23 | (+53.143 | 19 |
Jaar | Coureur | Team |
Jaar | Coureur | Constructeur |
2024 | George Russell | Mercedes |
2023 | Max Verstappen | Red Bull Racing-HondaRBPT |
2022 | Charles Leclerc | Ferrari |
2021 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda |
2020 | Valtteri Bottas | Mercedes |
2019 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda |
2018 | Max Verstappen | Red Bull Racing-TAG Heuer |
2017 | Valtteri Bottas | Mercedes |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes |
2014 | Nico Rosberg | Mercedes |
2013 - 2004 |
Grand Prix niet verreden. | |
2003 | Michael Schumacher | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari |
2001 | David Coulthard | McLaren-Mercedes |
2000 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes |
1999 | Eddie Irvine | Ferrari |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams-Renault |
1996 - 1988 |
Grand Prix niet verreden. | |
1987 | Nigel Mansell | Williams-Honda |
1986 | Alain Prost | McLaren-TAG |
1985 | Alain Prost | McLaren-TAG |
1984 | Niki Lauda | McLaren-TAG |
1983 | Alain Prost | Renault |
1982 | Elio de Angelis | Lotus-Ford |
1981 | Jacques Laffite | Ligier-Matra |
1980 | Jean-Pierre Jabouille | Renault |
1979 | Alan Jones | Williams-Ford |
1978 | Ronnie Peterson | Lotus-Ford |
1977 | Alan Jones | Shadow-Ford |
1976 | John Watson | Penske-Ford |
1975 | Vittorio Brambilla | March-Ford |
1974 | Carlos Reutemann | Brabham-Ford |
1973 | Ronnie Peterson | Lotus-Ford |
1972 | Emerson Fittipaldi | Lotus-Ford |
1971 | Jo Siffert | BRM |
1970 | Jacky Ickx | Ferrari |
1969 | Jo Siffert | Porsche |
1968 | Jo Siffert | Porsche |
1967 | Paul Hawkins | Ford |
1966 | Gerhard Mitter Hans Herrmann |
Porsche |
1965 | Jochen Rindt | Ferrari |
1964 | Lorenzo Bandini | Ferrari |
1963 | Jack Brabham | Brabham-Climax |
Meeste overwinningen
Max Verstappen heeft het record van de meeste overwinningen in Oostenrijk. De Limburger heeft de Grand Prix vier keer gewonnen. Verstappen pakte zijn zeges in 2018, 2019, 2021 en 2023.
Meeste pole positions
De afgelopen vier jaar wist Max Verstappen de kwalificatie op het thuiscircuit van Red Bull Racing telkens als beste te voltooien. Dit bezorgde de Nederlandse coureur voorlopig het recordaantal pole positions op de Red Bull Ring.
Snelste ronde record
Het ronderecord op de Red Bull Ring staat op naam van Carlos Sainz, die in 2020 tijdens de GP Oostenrijk een verbluffende tijd van 1.05,619 neerzette.
De gezelligste racekroeg van Nederland!
Met scherpe analyses:
Over de Red Bull Ring
De Red Bull Ring is een van de kortste, maar meest dynamische circuits op de Formule 1-kalender. Met een lengte van slechts 4,318 kilometer en 10 bochten is het een snelle en vloeiende baan waar precisie en motorvermogen de sleutel tot succes zijn. Het circuit wordt gekenmerkt door hoogteverschillen, lange rechte stukken en enkele uitdagende bochten die perfecte inhaalmogelijkheden creëren. De Red Bull Ring is daarnaast geliefd vanwege de sfeervolle locatie: de groene bergen en bossen rondom het circuit bieden de toeschouwers een prachtig decor.
Kenmerken van de Red Bull Ring
Met een gemiddelde rondetijd van iets meer dan een minuut krijgen de coureurs op de Red Bull Ring vaak te maken met veel verkeer tijdens de kwalificatie, wat de uitdaging vergroot. Tijdens de wedstrijd op zondag worden in totaal 71 rondes verreden, waarbij op drie stukken gebruik kan worden gemaakt van DRS.
De baan bestaat uit drie lange rechte delen gevolgd door technische secties, wat zorgt voor een mix van topsnelheid en behendigheid. Het rechte stuk tussen bocht 1 en bocht 3 is een van de beste inhaalmomenten, zeker met behulp van DRS. Coureurs moeten echter ook voorzichtig zijn in bocht 4 en bocht 6, waar de juiste rempunten en exit snelheid cruciaal zijn.
Eerste Grand Prix: 1970 |
Lengte: 4,318 kilometer |
Aantal rondes: 71 |
Raceafstand: 306,452 kilometer |
Locatie: Spielberg |
Bochten: 10 |
Meeste overwinningen: Max Verstappen (4) |
Maximale snelheid: 312 km/u |
Ronderecord: 1:05.619 Carlos Sainz (2020) |
Uitdagingen van de Red Bull Ring
Het rijden op de Red Bull Ring brengt verschillende uitdagingen met zich mee. De korte lay-out betekent dat de marges klein zijn en fouten direct worden afgestraft. Coureurs moeten continu gefocust blijven, want de snelle opeenvolging van bochten en rechte stukken vereist een perfecte balans in de afstelling van de auto.
Daarnaast ligt de Red Bull Ring op 677 meter boven zeeniveau en is daarmee het hoogst gelegen circuit op de F1-kalender. Deze hoogte heeft invloed op de motorprestaties en aerodynamica. Bandenmanagement is een belangrijke factor, vooral in de slotfase van de race wanneer de strategische keuzes van de teams vaak doorslaggevend zijn.
Als sportfan zit je goed bij Ziggo
Krijg je geen genoeg van de Formule 1? Dan hebben we nóg meer sportplezier voor je: